Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Vilka är vi och vem får vara med?

Gå ner 
+19
Per Axelsson
Ola Eliasson
Emil
Niklas Nyrell
Simon Glyssner
Juliette Jern
Anton Hemlin
Johan Dahlman
Jens Friberg
Jonas Hemlin
Niklas Helgegren
Torbjörn
Kenny Lee Iker
Zmrzlina
Basse
Gustav Åhs
Mimmi
Martin Tamminen
Jens
23 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
FörfattareMeddelande
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre dec 10, 2010 2:47 pm

Nu börjar det likna något medlemmar rullar in =D
Till överst på sidan Gå ner
Per Axelsson
Soldenär
Soldenär
Per Axelsson


Antal inlägg : 3
Gick med : 10-12-09
Ålder : 34
Ort : Höllviken

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 1:45 am

Tjena

Jag har en liten fråga vad för soldater är det ni letar efter. Lätt/tungt infanteri, bågskyttar, pikemän.
Jag har nämligen två bågar. En engelsk långbåge och en mongolisk ryttarbåge som jag använder på medeltidsmarknader för tävlingsbruk.
Till överst på sidan Gå ner
Ola Eliasson
Soldenär
Soldenär
Ola Eliasson


Antal inlägg : 132
Gick med : 10-12-09
Ålder : 36
Ort : Matteröd

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 1:48 am

Jag hoppas att du inte har för mycket pound i bågarna?

Pilbåge för tävlingsbruk låter lite starkare än en genomsnittlig lajvbåge. Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.nordicr.com
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 2:11 am

Jag kan meddela att kraven på bågar på elerialajvet är extrema. Det finns ingen chans på denna sidan evigheten att de låter dig använda tävlingsmässiga bågar. Det som tillåts är mycket svaga bågar, sådana som görs för yngre barn etc. Pilarna går inte många meter, men syftet är att risken att kunna skada någon med dem ska vara obefintlig.

Vad vi söker tror jag framgår mycket väl i diskussionerna i ett par andra trådar, men för att sammanfatta det så vad vi behöver är soldater med enhandsvapen och sköld. Gärna rustning, så mycket ni vill, men det är inget krav. Vi ser dock helst att man gör en ansträngning och försöker låna åtminstone en hjälm eller ett harnesk eller liknande om man inte har något eget, mest för att det ser mer soldatigt ut om man har lite rustning. Vi kallar vår styrka för tungt infanteri, mer pga dess funktion än tyngden på deltagarna och/eller deras utrustning.

Jag hoppas det ger svar på dina frågor. Jag rekommenderar att du läser igenom alla trådar ordentligt då mycket framgår i dem. Har du fler frågor så är det bara att ställa dem. Gärna i aktuell tråd eller forum, men annars går det bra här eller i forumet för övriga frågor.
Till överst på sidan Gå ner
Per Axelsson
Soldenär
Soldenär
Per Axelsson


Antal inlägg : 3
Gick med : 10-12-09
Ålder : 34
Ort : Höllviken

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 2:55 am

Tack för infon grabbar.
Vilken kraft är tillåten, hittad inga krav på deras hemsida.
Långbågen har en kraft på 34 och ryttarbågen på 22
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 3:05 am

Jag vet inte var de drar gränsen, bara att den är väldigt låg. Vissa lajv jag varit på har haft en gräns vid 10.

Till överst på sidan Gå ner
Torbjörn

Torbjörn


Antal inlägg : 26
Gick med : 10-11-23

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 1:58 pm

Enhörningen har generellt kört med 16pounds gräns för bågar.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 2:23 pm

... fast det är ju många som har fått igenom starkare bågar.
Det hjälper att känna arr, uppenbarligen Wink
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 3:25 pm

16 pound har varit gränsen, men de provar ofta med de pilar man tar med sig. Folk med kraftiga bågar får generellt göra kortare pilar för att kompensera.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimelör dec 11, 2010 3:48 pm

Oj, det var generöst av EH. Själv är jag van vid att man måste prova med längre pilar än vad man har med sig då folk tenderar att ta upp andras pilar och skjuta tillbaks dem. =)
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimetor dec 16, 2010 9:09 am

Var uttråkad så jag skrev en alternativ annons på Sveroks forum. Jag hoppas de inte ser det som dubbelpostande. Men annonsen har en helt annan karaktär än den gamla så det går nog an. Annonsen för den som vill läsa.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimetor dec 16, 2010 11:06 am

Bra annonsering. "En bit över EHs minimikrav" går dock att göra narr av då jag när jag passerade arr fick höra denna förklaring av minimikraven. "Vi har nybörjartolerans, inte adidastolerans"
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimetor dec 16, 2010 4:43 pm

Absolut, men bland många av Sveroks lajvare finns en fördom om låga krav som skulle hålla dem borta från gruppen om de trodde vi låg på den lägstanivå de tror lajven har. Det är vad jag vill motverka. Alltså inte sanningen. Men men... sen är det ju också sant att gruppen beslutat att den vill ligga en bit över lajvets minimikrav så det är också lite det jag har i åtanke.
Till överst på sidan Gå ner
Laros

Laros


Antal inlägg : 29
Gick med : 11-01-06

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Markus af Pollio är här   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimetor jan 06, 2011 10:25 am

Hej alla artarier!

På senaste höstlajvet spelade jag skrivaren m m Markus af Pollio och bodde i Stendal. Jag fick för några dar sedan ett tips av Simon (Simonalbin) om att forumet fanns och att en del av det jag pysslar med också diskuteras här, så nu tänkte jag kolla om det stämmer :-)

Markus är inte bara skrivare utan även historiker, kartograf och allmän upptäcktsresande. Han är anställd av fru baronessan Severina von Tiesenhausen för att åka land och rike runt och skriva reseskildringar så det var därför jag var i Stendal på förra lajvet.

Efter lajvet har jag roat mej med att försöka bena lite i beskrivningarna av Artaria - det finns... utvecklingspotential...
Jag har bl a jobbat med att försöka klara ut Artarias olika län. Mycket av detta är rent "fluff" men det finns också en hel del viktiga detaljer som saknas, är motsägelsefullt eller som bara verkar underliga.

Framförallt saknas en bra beskrivning av vad det egentligen innebär att spela artarier, något jag noterade under min tid i Stendal och något ni också tagit upp här.

Jag vet ännu inte om jag kommer attt vara med i vår och ännu mindre om det blir i rollen som Markus. Vi får se.

MVH/Lars/Markus af Pollio
Till överst på sidan Gå ner
Sebastian Nordström
Soldenär
Soldenär
Sebastian Nordström


Antal inlägg : 47
Gick med : 11-01-07
Ålder : 32
Ort : Norrtälje eller Mölndal

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 1:12 pm

Tjosan!

Här kommer vi två stycken till som vill vara med i armén.

Sebastian Nordström och Elina Andersson, vi var med på förra eleria som eldgycklare.

Hoppas att det blir kul det här, det verkar väldigt bra =)
Till överst på sidan Gå ner
Juliette Jern
Soldenär
Soldenär
Juliette Jern


Antal inlägg : 166
Gick med : 10-11-30
Ålder : 35
Ort : Skoghall

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 1:23 pm

välkomna flower
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 2:32 pm

Välkomna in i armélägret, kul att ni vill vara med! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Alicia H




Antal inlägg : 3
Gick med : 11-01-07
Ort : Knivsta

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 3:43 pm

och nu kommer en till Smile
jag är den duktiga rekryten som (jag tror) Gustav skrev en mening om på sidan 3
Till överst på sidan Gå ner
Juliette Jern
Soldenär
Soldenär
Juliette Jern


Antal inlägg : 166
Gick med : 10-11-30
Ålder : 35
Ort : Skoghall

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 4:29 pm

välkomen
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 5:03 pm

Välkommen du med. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Alicia H




Antal inlägg : 3
Gick med : 11-01-07
Ort : Knivsta

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jan 07, 2011 7:04 pm

Tack
Till överst på sidan Gå ner
Sebastian Nordström
Soldenär
Soldenär
Sebastian Nordström


Antal inlägg : 47
Gick med : 11-01-07
Ålder : 32
Ort : Norrtälje eller Mölndal

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimesön jul 17, 2011 12:36 am

Tjosan.

Här kommer vi(jag och Elina) och blåser liv i denna gamla tråden.

Vi har varsin lillebror som vardera är 13 år och som väldigt gärna vill följa med på lajvet i höst som springpojkar eller liknande. Vi vet att vi har satt åldersgränsen till 16 år, men om de följer med så är de såklart med på vårat(mitt och Elinas) ansvar.

Vad tycker ni om detta?
Till överst på sidan Gå ner
Robin_Eriksson
Soldenär
Soldenär



Antal inlägg : 74
Gick med : 11-04-15
Ålder : 32
Ort : sala

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimesön jul 17, 2011 6:52 pm

sebastian och elin jag tycker de låter hur bra som helst:)


Tycker jag personligen alltsåSmile


Men hör med kenny^^ För vi behöver budbärare ibland xD
Till överst på sidan Gå ner
Sebastian Nordström
Soldenär
Soldenär
Sebastian Nordström


Antal inlägg : 47
Gick med : 11-01-07
Ålder : 32
Ort : Norrtälje eller Mölndal

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimetor jul 21, 2011 4:28 pm

Ska jag gissa att det inte är någon som bryr sig eftersom det inte är någon mer än Robin som har svarat?

Det vore bra att veta hur vi ska göra eftersom de behöver sy kläder och allmänt fixa en massa om de ska med.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas Nyrell
Soldenär
Soldenär



Antal inlägg : 66
Gick med : 10-12-05
Ålder : 32
Ort : Skoghall

Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitimefre jul 22, 2011 2:44 pm

Jag tycker att det låter okej, för de ska väl inte stå i sköldmuren va? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? - Sida 6 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vilka är vi och vem får vara med?
Till överst på sidan 
Sida 6 av 7Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Rekrytering, frågor och information-
Hoppa till: