Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Registrering av medlemmar i forumgrupper

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetis nov 30, 2010 5:38 pm

Jag har nu skapat forumsgrupper för att lättare organisera olika forumkategorier och rättigheter så att vi kan hålla forumet lite uppdelat mellan allmän information och sådant som mer angår de som faktiskt är en del av armén samt sådant som är aktuellt även för våra vänner och allierade (exempelvis inkvisition och säkerhetstjänst) som vi kommer jobba och kanske bo tillsammans med.

Grupperna:
Artariska Armén: För soldaterna och befälen. Alltså själva armégruppen.
Vänner & Allierade: Inkvisition, säkerhetstjänst och andra vi vill jobba och planera tillsammans med.

Känner du att du borde vara i den ena eller den andra gruppen, gå till "Groups" upp i forumsmenyn och klicka att du vill gå med i gruppen. Därefter kommer en admin att godkänna dig (om du hör dit). Det går också bra att be i den här tråden om att bli tillagd om den inbyggda funktionen verkar krånglig.

Jag har redan lagt till ett antal personer till dessa grupper då det var uppenbart utifrån deras aktivitet i forumet var de hör hemma. Om du inte blivit tilldelad en grupp så är det alltså inget personligt, bara att jag inte kunnat avgöra var du hör hemma. Jag kommer ta mig friheten att lägga till personer i grupperna om det blir uppenbart för mig att de hör hemma i någon av dem. Personer som inte ska delta i gruppen på lajvet kommer alltså inte ta del av allt i forumet men är mycket välkomna att diskutera med oss andra i de delar som fortfarande är öppna för alla registrerade användare.

Jag har också gjort kategorierna under Armén privata med tillgänglighet endast för de här två grupperna. Saknar du en tråd du tidigare kunde se så kan det alltså bero på denna förändring. Är du osäker så är det bara att fråga. scratch
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimeons dec 01, 2010 5:57 pm

Skulle gärna vara en del av armégruppen med, eftersom jag, genom att jag bor och arbetar hos samt mycket nära samarbetar med armén, i praktiken kommer vara en del av armélägret.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimeons dec 01, 2010 11:29 pm

Allt som kan diskuteras som på något vis kan beröra din karaktär, om du så sover i samma säng som en soldat och äter dennes mat, har du redan tillgång till som "Vänner & Allierade" då jag förutsatte att dessa just skulle bo i samma läger och planera inför lajvet tillsammans med gruppen. Det enda som soldaterna har för sig själva, och det tycker jag vi kan låta oss, är diskussionen om hur vi fungerar internt mellan soldat och soldat, hur man ser på sitt befäl, vad befälets roll i gruppen är, hur vi inom gruppen utser befälen osv. Saker som personer utanför organisationen troligen har mer roligt att få upptäcka inlajv istället.

Jag förstår dock viljan att "vara med" och se alla diskussioner osv, men jag tror soldatstyrkan behöver få bygga lite egen identitet också då vi trots allt kommer vara olika entiteter med något olika agendor på plats, trots att vi har samma mål och Artarias bästa i sinnet till 100%.

Dock är jag själv bara i bästa fall en enkel administratör och inte beslutsfattare åt hela gruppen. Om de andra inte håller med mig i mitt tänk så böjer jag mig självklart efter deras vilja. Men då fösvinner det mesta av syftet med att ändå göra en forumsmässig indelning mellan grupperna tyvärr.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimeons dec 01, 2010 11:38 pm

Äsch, jag tycker det är kul om alla får läsa. Alltid kul att veta lite mer off än in Smile


Edit: alltså alla som har en anledning att läsa. Inte randomputtar som trillar in...
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:17 am

En annan tanke jag hade med det (och varför jag fick idén till att börja med) var att lätt kunna se hur många soldater vi är genom att ha alla soldater i den forumgruppen, men inga andra. Jag håller med om att det är kul att få läsa allt och veta en massa saker... men är det viktigt i relation till eventuella vinster i upplevelser och minskad risk för omedvetet metaspel om man inte har insyn i alla detaljer?
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:21 am

Det beror på. Vi har byggt en grupp på premissen att ingen ska backstabba eller ha någon annan agenda än att främja gruppens intresse. Då borde det inte finnas någon anledning att dölja något. Men samtidigt borde det då fungera åt båda hållen så att arméfolket kan läsa vad inkvisitionen pratar om osv. Jag är kluven.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:40 am

Personligen känner jag att jag är en del av vår grupp eftersom jag i praktiken är en del av lägret. Jag kommer ju bo, arbeta och leva med armén, med allt vad det innebär. Om armén ser på mig mer som inneboende än en egen del av lägret skulle jag gärna vilja veta det, för så ser inte min vision av vår gemensamma lajvupplevelse ut.

Personligen tycker jag vi bör ha en öppen diskussionsarena för alla de människor vi vet att vi kan lita på. Som Gustav säger, de som inte kommer backstabba nån.

Men tycker forumets medlemmar att uppdelningen är bra, så visst, då tänker jag inte protestera. Några åsiker, folks? Smile

PS, jag är inte sur eller bitter eller nåt, tro inte det. Wo! :*
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:45 am

Syftet var inte att ha hemligheter, utan helt enkelt att det borde vara soldaterna som ska prata med varandra om hur soldatgruppen internt ska struktureras, något som "utomstående" har väldigt lite med att göra. Jag är nog avskräckt efter alla andra forum där det alltid finns folk som inte ens påverkas av ett beslut eller tillhör arbetsgruppen, men som ändå vill vara med och diskutera och driva sina åsikter etc. Nu kan det säkerligen bidra med bra idéer, men det kan också innebära att den utomstående som går in och tycker på något vis tar på sig en överförmyndarroll, dvs "jag är ju visserligen inte med i er grupp, men ni borde göra så här". Nu är det här som sagt inte en uppdelning jag gjorde för att utesluta någon, utan tvärtom för att göra soldaterna, som annars lätt kan hamna i underläge till kraftfulla aktörer som inkvisition och säkerhetstjänst, mer självständiga och ge dem en känsla av att "det här är vi, det här för oss, av oss". Typ.

Nu har jag inte skapat särskilda forum för inkvisitionen och för säkerhetstjänsten eftersom de är så få personer och det inte funnits några diskussioner internt inom dessa respektive organisationer på forumet att lägga där. Men vid behov kommer jag skapa sådana forum och bara ge access till dem som faktiskt behöver vara där. Jag kan exempelvis se att Mimmi och Daniel vill diskutera strategier för hur de ska ruska fram kättare och avslöja avgudadyrkare osv i en egen tråd som vi soldater inte har någon som helst anledning att varken delta i eller läsa. För all del så är ju även vi soldater under inkvisitionens vakande öga.

Jag har inte hört att det finns fler i säkerhetstjänsten, men det kanske det gör. Om så är fallet så vill kanske de också ha en egen tråd. Men jag tror framförallt att när det kommer till att spionera på sitt eget folk så har säkerhetstjänsten mycket mer gemensamt med inkvisitionen och de kanske med fördel bör dela forum för sådana diskussioner.

Men det här är utan tvekan en fråga om synsätt och jag har full respekt och förståelse för att andra inte delar mitt synsätt. Vi har alla olika erfarenheter och värderingar när det kommer till det sociala. king
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:52 am

Det finns en poäng i det. Vi kan väl göra en slags kompromiss och ha det mesta förlagt så att alla kan läsa det. Men på de trådar som verkligen inte rör någon annan än oss i uniform kan vara förlagd för sig. Eller så har folk läsrätt men inte skrivrätt i trådarna om det går att lösa.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:56 am

Zmrzlina skrev:
Personligen känner jag att jag är en del av vår grupp eftersom jag i praktiken är en del av lägret. Jag kommer ju bo, arbeta och leva med armén, med allt vad det innebär. Om armén ser på mig mer som inneboende än en egen del av lägret skulle jag gärna vilja veta det, för så ser inte min vision av vår gemensamma lajvupplevelse ut.
I ett militärt förband där civilt operativa deltar (läs CIA, SÄPO, WHO, FN) så kommer soldaterna ALLTID att se dem som utomstående, hur gemensamma deras värderingar och uppdrag än är. De är civilister. De är inte en del av "gänget". De kommer inte stå axel mot axel med oss och blöda och dö på fältet. Och de har sina egna uppdrag, sina egna metoder, och sina egna chefer. Så ja, iaf jag kommer som soldat att inlajv se dig som inneboende. Offlajv däremot så anser jag att du fullgott är en del av det gemensamma lägret och all planering och förberedelse som på något vis har med lägret och boendet och maten och samarbetet att göra ska vi tillsammans utarbete som likar utan någon som helst hänsyn till vilka eventuella roller vi spelar inlajv.

MEN, när det kommer till diskussionen om hur soldaterna umgås inlajv, hur förbandet agerar i vissa frågor inlajv, hur vi klär oss inlajv, hur vi tilltalar vårt befäl inlajv... inget av det har att göra med det praktiska med att bo i samma läger att göra, eller att vi i planeringsstadiet planerar inför lajvet tillsammans, eller huruvida vi är samma grupp eller inte. För det är vi. Och vi är alla lojala till varandra. Och vi är alla lojala till Artaria. Men... soldater i ett förband har en sammanhållning och en identitet som ingen kan splittra upp eller inkräkta på, eller ha en chans att bli en del av utan att döda och blöda tillsammans några gånger först. För att skapa lite sådan identitet, sammanhållning, så var det naturligt för mig att se soldaternas diskussion om det interna soldatgojset som en soldatsak.

Men jag ska inte bråka mer om det utan lägger till dig så du får delta i de diskussionerna eftersom det uppenbarligen är viktigt för dig och din lajvupplevelse. Nemas problemas.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 12:58 am

Calimbandil skrev:
Det finns en poäng i det. Vi kan väl göra en slags kompromiss och ha det mesta förlagt så att alla kan läsa det. Men på de trådar som verkligen inte rör någon annan än oss i uniform kan vara förlagd för sig. Eller så har folk läsrätt men inte skrivrätt i trådarna om det går att lösa.
Om det skapas en tråd för inkvisitioon och underrättelsetjänst att diskutera "the finer points of spying on your own people" så skulle jag tycka det vore mycket roligare och mer spännande på lajvet om jag INTE hade läst allt de planerat innan. Men jag är nog lite konstig i det fallet vad det verkar. jocolor
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 02, 2010 1:28 am

Kenny Lee Iker skrev:
Men jag ska inte bråka mer om det utan lägger till dig så du får delta i de diskussionerna eftersom det uppenbarligen är viktigt för dig och din lajvupplevelse. Nemas problemas.

Äsch, du har rätt i sak, jag behöver egentligen inte delta i det där. Kommer inte tjafsa mer om det. Woop! santa
Till överst på sidan Gå ner
Ola Eliasson
Soldenär
Soldenär
Ola Eliasson


Antal inlägg : 132
Gick med : 10-12-09
Ålder : 36
Ort : Matteröd

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 09, 2010 4:16 am

Men gruppindelningarna förutsätter väl att man spelar samma karaktär eller i samma "avdelning" på lajv eller lajv, annars får man ju hoppa fram och tillbaka mellan grupperna.

Spelar det egentligen någon större roll då vilken grupp man tillhör här på forumet?

Jag tänker bara på att jag hoppar gärna in någonstans om det behövs någon roll som fyller ut, oavsett om det är i armé-delen eller vänner & allierade-gruppen. Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.nordicr.com
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitimetor dec 09, 2010 4:26 am

Amtalet personer som har anledning att "hoppa runt" kommer vara exceptionellt lågt då nästan alla alltid kommer vara soldater eftersom det är så försvinnande få andra roller man kan spela inom ramarna för lajvgruppen. De få som hoppar är det oerhört lätt att byta grupp på när det behövs, om det behövs.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Registrering av medlemmar i forumgrupper Empty
InläggRubrik: Sv: Registrering av medlemmar i forumgrupper   Registrering av medlemmar i forumgrupper Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Registrering av medlemmar i forumgrupper
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Rekrytering, frågor och information-
Hoppa till: