Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Vad är detta?

Gå ner 
+2
Kenny Lee Iker
Oskar Gauffin
6 posters
FörfattareMeddelande
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 5:37 pm

Hej!

Jag förstår inte vad det här är för något, och undrar om det finns någon anledning för mig att sätta mig in i detta. Vad gör det här på artariska arméns forum? Det verkar som att det hänger ihop på något vis, och jag undrar hur. Smile

Tycker man kan klistra den här tråden om det kommer en bra förklaring också.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 7:12 pm

Spel & Tidsresor är en Sverokansluten lajvförening som förut låg i malpåse och som vi aktiverade för att ha som förening för lajvgruppen så att vi kunnat få pengar från Sverok. Den har framförallt subventionerat kostnaderna för sköldar till de som är medlemmar.

Efter lajvet som nu varit och ett par saker jag hört diskuteras så har jag funderat på om medlemskap i den här föreningen kanske till och med skulle göras obligatoriskt för deltagande i lajvgruppen. Det var inte förut nödvändigt och behöver kanske inte vara det sen heller, men om föreningens pengar ska användas för att täcka främst gemensamma kostnader så blir det orättvist för dem som är medlemmar om de som inte är det också får ta del av vinsterna. Att hantera gemensamma utgifter för medlemmar men inte för icke-medlemmar är samtdigt rätt så krångligt.

Föreningen är demokratisk och årsmötet är dess högsta beslutande organ och sätter bland annat budget. Därefter är det styrelsen som avgör hur man inom årsmötets besluts ramar hanterar verksamhet och ekonomi. Just nu finns egentligen inte så mycket pengar kvar i föreningen men några hundra ska där finnas. Om styrelsen ska besluta att subventionera kostnader inför nästa lajv så lär det bara kunna bli för medlemmar. Huruvida medlemskap i föreningen ska vara obligatoriskt för lajvgruppens deltagare eller inte är däremot inget som förening, styrelse eller årsmöte kan eller får besluta om alls, utan det är nåt vi i så fall beslutar om gemensamt inom lajvgruppen, för det är trots allt än så länga två olika saker.

Ärligt talat vet jag inte vad som vore bäst, och jag har inte funderat så jättemycket kring detta så ni som läser detta, kom gärna med funderingar och synpunkter. Vad skulle vi tjäna mest på?
Till överst på sidan Gå ner
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 9:13 pm

Finns det någon risk för att man kör över några andra, alltså medlemmar i "Spel & Tidresor" som inte är med armén, om man sätter likamedtecken mellan "Spel & Tidresor" och Artariska armén?

Annars finns det väl inga potentiella nackdelar. En lite medlemsavgift på 50 kr eller liknande kan nog de flesta överleva, och då känns väl deltagandet mer seriöst också, man joinar inte om man inte är åtminstone en gnutta intresserad tänker jag. Medlemsskapet skulle då alltså göra att man får åka på lajv med artariska armén, och ska vara betald senast en månad innan aktuellt lajv - OM man inte kommit överens om någonting annat, dvs om man upptäcker gruppen några veckor innan lajvet och också vill vara med. Vad tror ni om det?

Det kanske minskar mängden avhopp innan lajvet om man payar 50 kr i förväg om man ska med? Fast på ett sätt kan det ju bli en jobbig grej också, och 50 kr är ju inte överdrivet mycket jmf med vad lajvet kostar... jag vet inte.

Ett alternativ är ju att föreningen avskaffar sin medlemsavgift också, eller att alla medlemmar i artariska armén föreslår det... Smile

Rent krasst ekonomiskt skulle man nog kunna tjäna på att starta en ny förening, men då finns det nog också en risk att sverok tycker att medlemsuppsättningen i den gamla föreningen och den nya är lite för lika och inte ger ut något bidrag. Och i sådana fall tjänar man ju inget på att starta en ny. Jag ställer mig nog för att ha kvar den gamla i första hand.



Till överst på sidan Gå ner
Niklas Nyrell
Soldenär
Soldenär



Antal inlägg : 66
Gick med : 10-12-05
Ålder : 32
Ort : Skoghall

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 9:33 pm

"Ett alternativ är ju att föreningen avskaffar sin medlemsavgift också, eller att alla medlemmar i artariska armén föreslår det... "

Är det inte så att man måste ha medlemsavgift på mins 50 kr för att få bidrag, eller har jag fel där?
Till överst på sidan Gå ner
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 9:36 pm

Jag är tydligen dåligt uppdaterad. Senast jag kollade behövde man inte betala någon medlemsavgift, och det behöver man inte nu heller, men man tjänar 1000 kr i bidragsstöd + 20 kr/medlem om man har en avgift, så det kanske är något att ha då... Smile

http://www.sverok.se/forening/bidrag/grundbidrag/
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 9:57 pm

Just nu är vi i en övergångsperiod där Sverok betalar ut högre bidrag till föreningar med minst 50kr medelsmavgift. Detta för att nya regler från Ungdomsstyrelsen är på väg där krav på 50kr medlemsavgift ställs för att Sverok ska få statsbidrag för medlemmen, och därmed kommer Sverok snart att ge 0kr i bidrag till föreningar som inte har medlemsavgift på 50kr.

Det kommer dock vara fortsatt frivilligt med medlemsavgift men då Sverok inte får bidrag för medlemmar som inte betalat, så kan de heller inte betala ut bidrag för dessa medlemmar. Problemet (och orsaken till att de har en övergångsperiod) är att Ungdomsstyrelsen tittar på medlemsunderlaget två år bakåt i tiden. Om de nya reglerna införs om två år är det alltså årets medlemstal och medlemsavgifter de kommer titta på i bedömningen hur mycket bidrag Sverok ska få då.

Angående risk att köra över medlemmar som inte är engagerade i lajvgruppen så kan jag säga att när vi hämtade upp föreningen ur sin malpåse så fanns inga andra medlemmar och de enda som gått med i föreningen är personer knutna till lajvgruppen. Dock lär det ju vara så att när vi åker på lajv i höst så kommer inte alla som var medlemmar och deltog på vårlajvet att följa med, och dessutom har vi inte längre lika mycket pengar kvar inför hösten som vi satsade inför vårlajvet. Så helt och håller rättvist kommer det omöjligen kunna bli för alla. Men så är det ju, de som deltar mest i en förenings verksamhet är ju också de som tjänar mest på sitt medlemskap. Inte mycket vi kan göra åt det annat än att ha i åtanke att försöka vara en förening för alla våra medlemmar. Vi ska också komma ihåg att man som Sverokförening inte får säga nej till personer som vill bli medlemmar och som betalar medlemsavgift etc. I slutändan är det årsmötet, dit alla medlemmar måste kallas, som bestämmer föreningens riktning. Bestämmer årsmötet att föreningens resurser ska läggas på lajvgruppens verksamhet på elerialajven, ja då är det så oavsett vad övriga medlemmar tycker om det. Det är också naturligtvis alltid tillåtet att gå ur en förening men man kan tyvärr inte återfå medlemsavgiften för att man gör det.

I övrigt kan nämnas att föreningens ursprungliga och stadgemässiga syfte är att främja lajv och lajvande i allmänhet. Genom att stötta lajvgruppen och bidra till roligt lajvande för både medlemmarna och för dem som möter oss på lajv så uppfyller vi syftet bara där. Inget vi gör i den här lajvgruppen går emot föreningens syfte och vi agerar enligt årsmötets beslut. Däremot måste vi inte begränsa oss till den här lajvgruppen om vi inte vill. Det finns utrymme att genom workshops, seminarier, minilajv och annat bjuda in allmänheten eller andra föreningar och lajvare till annat än just åka på elerialajv med medlemmarna. Att göra sådant kan syfta till att sprida hobbyn, rekrytera nya medlemmar och skapa relationer och kontakter med andra.

En förening kan vara till stor nytta men kan naturligtvis också kännas som något jobbigt och komplicerat med en massa formalia, möten, budgetar, spara kvitton osv. Poängteras bör därför att medlemskap egentligen inte gör medlemmen skyldig att göra nånting annat än att följa föreningens enkla regler för medlemskap, vilket är att man ska vilja vara medlem, betala medlesmavgift och acceptera dess stadgar vilka styr medlemmen endast i att denne inte får skada föreningen eller dess medlemmar, typ. Att delta på årsmöte är en demokratisk möjlighet som ger medlemmen inflytande över vad föreningen ska göra och vem som ska leda den under året. Vill man inte utnyttja den möjligheten och rättigheten så måste man inte. Om man däremot accepterar ett förtroendeuppdrag i föreningen, exempelvis att sitta i styrelsen, ja då förväntas man också fullfölja det uppdraget.

Om någon har ytterligare frågor så ställ dem gärna här. I frågan om huruvida vi ska ha obligatoriskt eller frivilligt medlemskap i föreningen för lajvgruppens medlemmar är jag fortfarande inte säker och vill gärna höra vad lite fler av er andra har att säga om den saken. Nämn gärna vad ni tycker vore fördel och nackdel med det ena eller andra systemet.

mvh
/K
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 10:36 pm

Jag tycker helt klart att Oscar har en poäng i att obligatoriskt medlemskap förmodligen skulle minska avhopp i lajvgruppen avsevärt. Att det ger fördelar att vara med i föreningen som satsar på lajvgruppen uppmuntrar ju verkligen.
Det besparade t.ex mig en del pengar att gå med i föreningen så skölden i princip inte kostade något alls förutom handtagsmaterial och rem.

Jag är för att göra det obligatoriskt eftersom bidragen gör att vi kan satsa på gruppen som vi gjort med sköldar etc.
Vi har ju oxå några sköldar kvar om fler ansluter sig(vilket jag verkligen hoppas) till hösten så det finns bra förutsättningar även om vi inte har så mycket pengar kvar.

Däremot behöver vi kanske inte införa det just nu men min åsikt är att vi i samband med marknadsföring av gruppen och vid rekrytering gör allt vi kan för att få med dem i föreningen. Mer medlemmar det här året innebär mer bidrag nästa år och mer bidrag innebär bättre möjligheter för att utvidga med utrustning etc. Men det är ju vad jag tycker Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Anton Hemlin
Soldenär
Soldenär
Anton Hemlin


Antal inlägg : 74
Gick med : 10-11-29
Ålder : 35
Ort : Göteborg

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 11:08 pm

Jag tycker obligatoriskt medlemskap skulle vara bra, alla tjänar på det. För dina 50 kr får du mer tillbaka. Sedan om det minskar avhoppen så skadar det ju inte.
Till överst på sidan Gå ner
Niklas Nyrell
Soldenär
Soldenär



Antal inlägg : 66
Gick med : 10-12-05
Ålder : 32
Ort : Skoghall

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 11:34 pm

Jag tycker att det ska vara obligatoriskt medlemsskap. Om det avskräcker någon att betala 50 kr i medlemsavgift så tror jat att lajvavgiften på 650 kr kommer avskräcka än mer.
Till överst på sidan Gå ner
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 11:35 pm

Kenny: "Vi ska också komma ihåg att man som Sverokförening inte får säga nej till personer som vill bli medlemmar och som betalar medlemsavgift etc."

Och när du säger det så tänker jag att det är viktigt att säga att medlemsskap i föreningen inte är detsamma som rätt att delta i föreningens aktiviteter. Man kan ha krav ålder, på utrustning, på beteende, etc, som måste följas, för att man ska få delta i föreningens aktiviteter. Däremot ska det nog inte vara krav typ "du får inte vara från norrland". Wink
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 11:39 pm

Nja, krav för medlemskap i föreningen kan man inte ställa, men bara för att man måste vara med i föreningen för att delta i gruppen så är det inte samma sak som att medlemskap i föreningen ger automatisk plats i gruppen. Lajvgruppen måste vi hålla lite "hårdare" än föreningsmedlemskap. Där krävs också att man är 16 år eller äldre, uppfyller utrustningskraven och kraven på godkända roller i gruppen osv.
Till överst på sidan Gå ner
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimeons maj 04, 2011 11:46 pm

Oavsett vad jag sa - så var det exakt det jag menade.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimetor maj 05, 2011 12:02 am

Antog det. =)
Till överst på sidan Gå ner
Jonas Hemlin
Soldenär
Soldenär
Jonas Hemlin


Antal inlägg : 95
Gick med : 10-11-25
Ålder : 34
Ort : Göteborg

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimetor maj 05, 2011 7:56 pm

Jag anser det också rimligt att medlemskapet ska vara obligatoriskt för att både gruppen och den enskilde medlemmen tjänar på det! Annars blir det lätt krångel med vilka som ska betala vad och inte som redan skrivits.
Till överst på sidan Gå ner
Oskar Gauffin




Antal inlägg : 155
Gick med : 11-04-12

Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitimetor maj 05, 2011 9:02 pm

Det verkar som att majoriteten är för ett obligatoriskt medlemsskap.

Finns det någon som är starkt emot?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vad är detta? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad är detta?   Vad är detta? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vad är detta?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Spel & Tidsresor-
Hoppa till: