Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Vilka är vi och vem får vara med?

Gå ner 
+19
Per Axelsson
Ola Eliasson
Emil
Niklas Nyrell
Simon Glyssner
Juliette Jern
Anton Hemlin
Johan Dahlman
Jens Friberg
Jonas Hemlin
Niklas Helgegren
Torbjörn
Kenny Lee Iker
Zmrzlina
Basse
Gustav Åhs
Mimmi
Martin Tamminen
Jens
23 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
FörfattareMeddelande
Jens
Admin
Jens


Antal inlägg : 15
Gick med : 10-09-17
Ort : Kolmården

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimesön nov 14, 2010 1:43 am

Vi kommer att försöka sätta samman en seriös soldatgrupp till Eleria/Artaria-kampanjen, där vi har som mål att försöka gestalta artariska armén.

Vi plockar gärna med både erfarna lajvare och nybörjare, men vi har en relativt hög ambitionsnivå vad gäller spel och i viss mån utrustning.

Vi har satt upp dessa riktlinjer:

Soldater
Vi vill att soldaterna skall vara minst 14 år, men kräver att alla tar soldatrollen seriöst

Befäl
Befälen bör vara över 18 år, och vi ser gärna att befälen har något slags militär erfarenhet, tex lumpen.
Till överst på sidan Gå ner
https://artaria.forummotion.com
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimesön nov 14, 2010 9:52 pm

Vi kan väl tillägga att vi kan ha rekryter & väpnare som roller för de under 14 år.
Ingen diskriminering här men däremot är det just soldater vi söker, så många som möjligt för att höja stämningen med att vi är en del av armén som anlänt till området.
Vi letar inte efter specialroller såvida vi inte blir väldigt väldigt stora så såna förslag tas med en nypa salt även om vi kan samarbeta med andra grupper som Artariska underättelsetjänsten och Inkvisitionen och ev. Gardet om det dyker upp.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimesön nov 14, 2010 11:46 pm

Finns ju flera aspekter av det.
Om de under 14 sköter det snyggt - fine! Men min erfarenhet säger annorlunda.
Jag vill inte ha massa barn som springer runt i vårt läger ><
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimesön nov 14, 2010 11:48 pm

Jag delar din åsikt Mimmi men det är något Sverok inte riktigt fattat och det står i deras stadgar tror jag att ingen förening får diskriminera i form av ålder, kön, etnicitet och dylikt. Dessvärre innebär det ju att föreningar inte får säga nej till folk pga deras ålder...funkar jättedåligt för såna här seriösa projekt dock....
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimemån nov 15, 2010 12:00 am

Det är det som är så awesome med det här.
Detta är ingen förening.
Detta är ett lajvprojekt.

Vi får sätta upp krav.

Dessutom FÅR man åldersbegränsa evenemang och dylikt för Sverok.
Men det spelar ju som sagt ingen roll. Detta är ett fristående projekt. Vi bestämmer helt och hållet vem som får vara med.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimemån nov 15, 2010 9:48 pm

Sekunderat och kollat. Vi får diskriminera utifrån vilka parametrar vi vill när vi sätter ihop gruppen, så länge vi håller oss inom lagen.
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimefre nov 19, 2010 2:35 pm

Hoj hoj ny person här . Vän med Emil och gammal Eh lajvare. Spelade Freke om någon kommer ihåg honom (Ja jag har hybris ) när jag hörde om en Artarisk arme vaknade patriotismen i mig igen . Har varit sergeant och kapten i stendals garde vid tidigare tillfällen och inte när det var ett barn dagis.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimefre nov 19, 2010 2:42 pm

Freke, vill minnas att han klubbade ner mig uppe i Stendal när jag ingick i det Artariska Navlegardet. Välkommen ombord.
Om du har möjlighet så sprid ordet också ju fler som får höra om det här projektet ju mer rumpa kan vi sparka.
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimefre nov 19, 2010 3:06 pm

Hehe ja försökte vara lite semi medlidande där uppe men det lät nog mest arrogant och adligt . Har tre stycken polare som har varit sugna på lajv ett tag jag ska snacka med dom och lära dem lite lajvikett så får vi se om de inte blir riktigt bra soldater.

Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimefre nov 19, 2010 8:18 pm

Gött alltså. Sprid ordet, allihopa. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimelör nov 20, 2010 4:18 pm

Kul! Smile välkommen ombord! Det verkar ju som att vi kan bli ett hyfsat gäng ändå... Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimelör nov 20, 2010 4:20 pm

Ändå? Var du tveksam Mimmi? Vi är Artaria ju!
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimemån nov 22, 2010 9:04 pm

Haha, man kan aldrig vara helt säker Wink

Men det verkar strömma till folk!
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimemån nov 22, 2010 11:15 pm

Ska jag flagga för detta på Sveroks forum? Hänger där en del sen de kom på dumheten att försöka byta logga utan att blanda in riksmötet.


Senast ändrad av Calimbandil den mån nov 22, 2010 11:22 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimemån nov 22, 2010 11:17 pm

Absolut Gustav, kör på det Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 12:07 am

Då var det gjort, här är inlägget: Sveroks forum
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 12:54 am

...och här är den förste att luras hit av sagda post i Sveroks forum.

Jag är lite nyfiken och vill helt enkelt veta mer. Infon på Elerialajvets hemsida om Artaria var mycket bristfällig och all info om militären var en lista på gradbeteckningar.

Hur klär sig folk från Artaria? Hur ser militärens rustningar ut och vilken beväpning är de utrustade med? Vilka färger bär de?

Jag kan också meddela att jag har en gammal urful militärgrön paviljong som är i stort behov av upprustning och lite designarbete. Men den kan husera sex pers eller så och man kan stå raklång i hela. Så om nån är duktig och känner för att jobba med den...

Själv är jag gammal räv inom lajvhobbyn men har inte kommit iväg på några fantasylajv på flera år och letar efter något som är kul och lite lagom seriöst utan att jag måste armbågas med sveriges hårdaste elitistkader. Jag spelar gärna soldat då jag har varit sugen på det en längre tid och haft riktigt kul i soldatroller förr. Jag var en gång i tiden riktigt bra på strid med svärd och sköld men är troligen helt bisarrt ringrostig, och stel av ålder och försoffning så lita inte FÖR mycket på min förmåga i dagsläget. Jag är dock utbildad plutonchef inom sveriges infanteri och har varit hemvärnsman i över femton år med gruppchefstjänst. Jag är också bra på att ryta och peka med hela handen om det skulle behövas av mig. Annars är jag en jäkel på att snacka och intrigera så ge mig inte för mycket intriger, jag brukar lyckas få nog att bekymra mig över ändå. Wink

Hursomhelst, mata mig med info så får vi se om vi passar för varann!
Mvh
/Kenny
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 1:24 am

Hej!
Vad roligt att du hittat hit!

Angående hur folk klär sig i artaria och det där: Eleriakampanjen (eller artariakampanjen, som vi rättrogna föredrar att kalla den) är ett lågkravslajv med betoning på nybörjarvänlighet, och har därför inga särskilda krav på kläder och rustning från ett visst land.
Däremot siktar vi i gruppen på att lägga oss på en lite högre nivå än vad som kanske kan klassas som standard. Men generellt gäller väl vanliga "lajvkläder".
Gruppens färger är gult och svart. Bild samt principskiss på uniformen kommer läggas upp här om inte allt för lång framtid (läs: när jag får tummen ur och syr upp en prototyp).
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 1:30 am

Btw, Gustav. Jag copypastade ditt inlägg till Lajvsveriges forum.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 1:37 am

Check! Misstänkte väl att det var lite så det låg till. Men då ni ju verkar vara hyfsat patriotiska kanske ni jobbat fram en stil på egen hand!?

Och jo, jag känner ju till att Eleriakam... Ooops sorry... Artariakampanjen menar jag ju såklart, är enhörningens nybörjarvänliga lajv, vilket jag kan tycka är skönt när jag gör min come back till fanatsylajvande med en lajvgarderob som ligger flera år efter i tiden och inte "duger" i elitistkretsar. Dessutom är det skönt med lite mer avslappnade lajv där inte alla måste vara helt överdrivet pretto hela tiden. =)

Så... info som sagt...

Var håller ni hus?
Hur ofta kommer ni träffas för förberedelser etc?
Vilka är engagerade i planeringsarbetet?
Vad kan jag göra för att hjälpa till? (Om jag väljer att haka på gruppen och ni vill ha mig med)
Vad vill ni veta om mig?

Och hur "fria" kommer gruppens deltagare vara att 'delta' i det som händer utöver att stå i formation och lyda order i några dagar i streck?



PS: Jag är lite sugen på att skaffa ny (läs bättre) rustning så frågan om rustning är högst relevant. Funkar allt från gambeson till ringbrynja till läder till plåtrustning à la renässansen? DS
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 2:21 am

Vad gäller rustning funkar allt. I Artariakampanjen har de ett KP system som endast ger dig max 2 extra dock.
Alla har 2 KP utan rustning. De räknas om du blir träffad en gång av ett vapen(huvud och skrevs gills inte formellt sett men rollspelande uppmuntras!)
När de är "slut" är du inte längre stridskapabel men du är inte död.
Du får i princip 1 KP bara du har någon form av rustning som då täcker överkropp.
Sedan är det ganska mycket beroende på hur killen du checkar in hos är.

Gambeson, läder, ringbrynja, plåt. Allt det funkar, designen ska dock helst inte vara asiatisk eller liknande då Artaria är ganska tydligt ett feodalt medeltida samhälle, men kan du inte få tag på nåt annat är det lugnt att använda det du har.
Det är trots allt nybörjarvänligt och hellre att du har något skydd även om det inte är jättesnyggt jämfört med inget skydd alls.

Träffas inför förberedelser kommer vi göra när vi vet ungefär hur många vi blir och då träffas för att lära känna varandra och kanske då även öva strid samt utföra något projekt gemensamt för hela gruppen(laga tält som inte är hela eller göra sköldar för att få dem hyfsat lika etc.).
Då kan det oxå ske mer hantverkande som att göra sköldar och liknande men sånt sker först när vi har ett uppskattat antal på medlemmar i gruppen.

Just nu verkar det vara Mimmi, Jens, jag och Gustav främst men det har varit ett par andra när vi hade första planeringsmötet.
Mimmi bor i Ljungby, Jens, jag & Gustav bor i Norrköping och vi lär om inget annat blir mer lämpligt hålla träffar i Norrköping.

Du kan hjälpa till genom att sprida ut information om den här gruppen till andra du känner som lajvar, har lajvat eller kan tänka sig börja lajva och ta reda på hur många tält som du och dina bekanta kan stå för.

Vi har nog redan fått veta det viktigaste vi behöver veta om dig, dvs din lajverfarenhet och om du har tidigare militär bakgrund men självklart är det trevligt att veta mer om de man(förhoppningsvis) kommer få lajva tillsammans med.

Nu är jag en "icke-fri" lajvare som mest spelat soldat och inte klagar utan ser tjusningen på att sitta vid lägerelden och rollspela med övriga soldatvänner, så det här med vad man kan göra med frihet på lajv är relativt okänt för mig men jag tror säkert någon av de mer erfarna lajvarna kan besvara den frågan ^^
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 2:35 am

Hej på dig. Kul att du hittade hit från årsmötet. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Var håller ni hus?
De flesta av oss som dragit igång gruppen finns i Norrköping. Vi har även folk i Ljungby och lite varstans i landet.
För att ge ett bra svar så finns vi på nätet mestadels, det är här vi kläcker de flesta idéer och här får man lättast tag i oss.
Vi har även haft ett möte i verkligheten, då i Norrköping hos studiefrämjandet där min ordinarie förening håller hus.

Hur ofta kommer ni träffas för förberedelser etc?
Vi som startade det hela träffas ganska spontant än så länge, jag misstänker att det kommer ändra sig när vi lyckats få tag på fler folk då det alltid är lättare med träffar irl.

Vilka är engagerade i planeringsarbetet?
De som planerar det hela är främst Mimmi, Jens, Jag och Martin men ju fler som vill hjälpa till desto bättre.

Vad kan jag göra för att hjälpa till? (Om jag väljer att haka på gruppen och ni vill ha mig med)
Vi vill gärna ha dig med. Vi ska bli en grupp för alla alltifrån ringrostiga veteraner, till lajvfreaks, till nybörjare. Det du kan hjälpa till med är att sprida ordet, vi ska bli många och vi vill ha folk även utanför våra egna vanliga nätverk. Att du har tält uppskattas också.

Vad vill ni veta om mig?
Ja du, bra fråga. Du skrev ju rätt bra vad du väntade dig av lajvet och vad din bakgrund är så det behövs nog inte så mycket mer. Något sätt att kontakta dig på kan väl vara bra när vi ska kalla till möte. Vi finns även på Facebook om du har det. Annars är min mail Calimbandil87@gmail.com och så finns ju forumet så klart.

Och hur "fria" kommer gruppens deltagare vara att 'delta' i det som händer utöver att stå i formation och lyda order i några dagar i streck?
Vi har en tanke om att arrangera armén i många små grupper underställda en sergeant, detta för att det ska vara lätt att ta initiativ och att kunna göra saker om situationen skulle bli enformig. I övrigt är man en del av armén och skall därför inte ha några förberedda intriger utanför densamma, vi har dåliga erfarenheter av soldatlajvare med dåliga prioriteringar. Men så länge man gör vad en trogen artarier skulle göra har man nog rätt fria tyglar.

Vi gillar rustning, så länge det inte är kroppsskydd 94 så är valet av rustning rätt fritt. Det är inte ett krav, men det ser ju helt klart snyggare ut.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 2:35 am

Ojdå, nu blev det dubbelt svar. Men det innebär ju bara dubbelt så mycket info.
Till överst på sidan Gå ner
Torbjörn

Torbjörn


Antal inlägg : 26
Gick med : 10-11-23

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 7:22 pm

Hallå, Torbjörn heter jag.
Tänkte väl egentligen inte gå med i er grupp mht tidsbrist och ekonomi, men då jag varit med i liknande projekt förut(Läs: Gardet™) så tänkte jag hänga på ert forum och kanske hjälpa till med ideer och tankar, och försöka få er att missa de värsta fallgroparna. =)
Till överst på sidan Gå ner
Niklas Helgegren




Antal inlägg : 61
Gick med : 10-11-15
Ålder : 34
Ort : Göteborg

Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitimetis nov 23, 2010 8:17 pm

Ja hej!
Niklas heter jag och har väl meddelat Mimmi att jag gärna vill vara med men tänkte att jag ju kunde presentera mig här också. Jag har väl bara varit med på 4 mindre lajv och ser väl mig som en nybörjare men hoppas att jag ska funka bra i gruppen ändå. Har ingen militär erfarenhet men brukar träna med svärd och stav några ggr i veckan.
Jättebra ide med att samlas och fixa sköldar och andra saker någon gång men säg gärna till i gord tid då jag bor ganska långt från Norrköping.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vilka är vi och vem får vara med? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka är vi och vem får vara med?   Vilka är vi och vem får vara med? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vilka är vi och vem får vara med?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 7Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Rekrytering, frågor och information-
Hoppa till: