Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Artaria - We are not in Kansas any more

Gå ner 
+8
Basse
Jens
Kenny Lee Iker
Zmrzlina
Mimmi
Gustav Åhs
Torbjörn
Simon Glyssner
12 posters
Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Simon Glyssner

Simon Glyssner


Antal inlägg : 13
Gick med : 10-12-04
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 5:04 am

Jag sitter och försöker få nått slags grepp om lajvvärlden i allmänhet och den militära organisationen i synnerhet och jag upplever lite blandade känslor.

Historienörden i mig gråter.

Organisationsteoretikern i mig sliter sitt hår

Militären i mig står mest och skakar på huvudet med ett skeptiskt ansiktsuttryck och muttrar något om "det civila mörkret"

Lajvaren i mig funderar på om man bara skulle ignorera allt bakgrundsmaterial.

Har vi någon möjlighet att påverka det som redan skrivits? Om inte så kommer vilket som helst trovärdigt koncept vi än kpmmer på att vara som att försöka köra den fyrkantiga klossen genom det runda hålet - det kommer inte att passa hur mycket vi än vrider och vänder på det.
Till överst på sidan Gå ner
Torbjörn

Torbjörn


Antal inlägg : 26
Gick med : 10-11-23

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 7:54 am

Enhörningen lär inte bry sig ett skvatt så länge ni inte börjar uppfinna nya raser eller blanda sådana som redann finns. Razz

Gardet TM byggde ju i princip om fiktionen om eleriska krigsmakten för att passa gruppen, istället för tvärtom. Inte för att det har kommit upp några förändringar i fiktionen för det, men så länge det finns några som spelar på fiktionen så är det det folk spelar på som gäller.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 1:32 pm

Precis. Artaria i stort fungerar ju som det gör. Men det skiter vi högaktningsfullt i och bygger vår armé kring ett koncept som vi föredrar istället. Artaria verkar ändå mest fylla sin roll som EHs mobboffer så då är det bättre att vi skiter i kanon och bygger som vi vill.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 1:35 pm

Hm... känns inte helt ok att enbart köra sitt eget race dock... Vi borde kanske stämma av en del med arr?
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 1:43 pm

Mimmi, om vi stämmer av med arr kommer de kanske få för sig att ha åsikter. Om vi inte gör det så kan vi göra som vi själva vill. De flesta av problemen som de skulle kunna ha gäller ändå hur gruppen fungerar och inte så mycket vårt agerande gentemot andra grupper. Då föredrar jag att vi säger så lite som möjligt om hur vi är uppbyggda, elerias arr är för bra på att sabba för att ta några risker.
Till överst på sidan Gå ner
Simon Glyssner

Simon Glyssner


Antal inlägg : 13
Gick med : 10-12-04
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 1:53 pm

Jag får lite vibbar från Rubicons Handbok i Överlevnad där dilogen går något i stil med:

SL: "Så... Vad gör ni?"

Spelare: "Tänker jag inte berätta!"


Finns det inget sätt att arbeta tillsammans med arrangörerna istället för runt dem? Det innebär mer arbete men jag tror att det blir bättre i längden, och varför åka på ett lajv där man inte litar på arrangörsgruppen?

Sedan är det alltid problematiskt att kontakta någon, framförallt över nätet, och säga att arbetet h*n gjort är en katastrof men det borde inte vara omöjligt.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 2:16 pm

Äh, jag tycker vi kör vårt eget race såvida vi inte är helt far out.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 6:10 pm

Jag har pratat med Hasse, och jag ska skriva en ny militärorganisation för Artaria. Återstår väl att se om de väljer att använda den eller inte MEN det lät på Hasse som att han verkligen gillade mina idéer och positivt ser fram emot en utveckling av det som finns idag.
Till överst på sidan Gå ner
Jens
Admin
Jens


Antal inlägg : 15
Gick med : 10-09-17
Ort : Kolmården

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimemån dec 06, 2010 6:31 pm

Klart Hasse gillar idén, ju mindre arbete för honom, desto bättre...

Nej men seriöst; Artarias fluff verkar ju fakiskt mest ihopplockat på en kafferast för att ge landet eleria en mänsklig motpol... Arr har sen dess typ inte brytt sig om att rätta till detta felsteg, utan istället valt att focusera på Eleria, vilket trots allt är det land som favoriserats av dem. Dessutom så har jag pratat lite grann med hasse om just Artaria som stort, och som jag uppfattade hans svar så tyckte han att det bara var kul att det finns deltagare som vill ta sig tid att skapa saker till Artarias fluff, så länge man inte bryter de regler som arr satt upp för att särskilja olika "yrken".

Exempel: till förra vårlajvet så ville jag och Mimmi spela fältskär, men med mer utblidning inom medicin och vetanskap, så jag ringde Hasse. Han tyckte det var en bra idé att skapa mer fluff för att öppna upp för spel av en mer lärd roll, så länge vi inte inkränkte på druidernas del av det hela... att snabba på läkprocessen.
Vi skapade en akademi för vetenskap i Irathia vari man kan lära sig om matematik, ingenjörskonst, medicin och naturvetenskap, vilket godkändes av arr.

Lärdom: skriv om fluff, det blir bättre så Wink
Till överst på sidan Gå ner
https://artaria.forummotion.com
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimetis dec 07, 2010 3:39 pm

Situationen är väl att Ataria ska vara ett avslutat kapitel "dom trångsynta jävlarna" medans elerierna är working class heroes ur någon bard sång som slog sig fri från förtrycket. Starkt av dig att ta på dig att skriva om armen om du ämnar göra det kan det kanske vara klokt att vi alla försöker förmedla en bild av hur vi anser armen ser ut så alla blir nöjda . Så kan du välja och vraka sen
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimetis dec 07, 2010 9:19 pm

Om vi ska kunna bygga vår egen organisation, och andra kunna bygga deras, utifrån den nya arméorganisationen jag skriver åt kampanjen, så behöver det ske mycket snart. Den som har idéer eller synpunkter bör med andra ord skriva ner det och skicka det till mig högst omgående. Jag tar med glädje emot alla synpunkter ni kan tänkas ha.
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimeons dec 08, 2010 2:47 pm

ÄVen om inget skickas så undrar jag lite hur du tänkte dig att det ska se ut i alla fall av ren nyfikenhet för det påverkar ju vårat spel med
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimeons dec 08, 2010 2:55 pm

Jag är på samma linje, svårt att ha synpunkter utan att veta vad du tänkt. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimeons dec 08, 2010 8:00 pm

Ja, nu är det ju lite i sakens natur att jag inte kan ge ett fullständigt svar än eftersom jag inte har skrivit det eller "tänkt" så långt ännu. =) Men i stort har jag väl tänkt att minska ner arméorganisationen både vad gäller antal soldater (ca två miljoner man i rent infanteri känns lite muskligt), och antal befäls-steg. Min plan är att bygga en tudelad organisation. En bestående av armén vilken är en stående styrka av begränsade mått men som kan fyllas ut vid behov (krig, uppror, svartfolksutrensningar) och som är designad löst efter den historiska landsknechtarméns organisation, vilket dagens organisation redan tycks vara men explosivt överdriven. Den andra delen skulle då bestå av adelns hustrupper och tempelriddarordnarna vilka istället mer är organiserade enligt de medeltida riddarhärarnas modell.

Exakt hur detta ska formuleras, exakt hur organisationen ska se ut så att den framförallt tjänar de som vill lajva personer som tillhör organisationerna bäst, hur jag passar in det med den politiska spelplanen med sina tusentals adelshus, vilka namn på befälsgrader jag ska använda etc... är allt sånt som fortfarande är helt oklart. Men så fort poletten trillar ner i min lilla hårt överbelastade ursäkt till hjärna så kommer jag börja skriva ihop nåt. hehe

Hoppas det hjälper.

Dessutom vill jag påpeka att för att hjälpa till att peka på saker som är konstigt, inte fungerar eller av andra skäl kan behöva ändras i den befintliga organisationen så behövs inte mina idéer då de snarare lär begränsa er i er fantasi. Ge era synpunkter så fritt och brainstormande ni kan! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimetor dec 09, 2010 2:00 am

Jag har inga invändingar med bilden du målade upp faktiskt det är bara kul att veta lite hur tanken ser ut . Har lite planer på att ha tillhört armen en lång tid uppvuxen i den miljön som tross först förmodligen så därför är jag nyfiken . Min karaktär formas av det du skriver kän ingen press =P
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimefre dec 10, 2010 3:45 pm

Mitt första utkast på ny arméorganisation finns att ladda ner. Jag BER er verkligen, läs det. Noga. Och snälla kom med synpunkter. Konstruktiva sådana.

Artarias vapenmakt - Slutgiltig version






Edit: Uppdaterade länken så att den pekar på senaste versionen av Artarias vapenmakt.


Senast ändrad av Kenny Lee Iker den sön dec 26, 2010 9:19 am, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimefre dec 10, 2010 4:48 pm

Den ser bra ut på pappret och är bra anpassad till historien. Min tanke är att den inte är så lajvanpassad. Det kanske är lite offtänkande. Men det gör ju att vi får rätt svårt att fylla leden då vi antingen kommer ha en löjligt liten grupp för att anpassa oss efter fänikans storlek, eller så blir vi ett korpralskap vilket kommer göra att det blir svårt att hävda oss rent politiskt då alla andra grupper leds av minst kaptener. Det är löjligt att kalla sig kapten över de små grupper som brukar dyka upp på lajvet, men så är läget.
Det är en jättehäftig organisation du skapat, jag bara tror att det skulle behövas lite mer inflation bland graderna för att matcha 'verkligheten'.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimefre dec 10, 2010 8:52 pm

Jag har förstått det som att Adamus von Irenwald är överstegeneral endast för de styrkor som befinner sig i norra Artaria.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 1:22 am

Gustav, jag förstår dina tankar kring titeln Kapten, på alla sätt. Och jag har funderat på detsamma och brutit och bänt på det fram och tillbaka flera gånger. Jag kan inte säga att det första utkastet beskriver det bästa sättet att organisera armén, men det är ett sätt. Och dokumentet är absolut inte färdigt och inget är skrivet i sten någonstans. Att få synpunkter är precis varför jag presenterar förslaget i detta arbetsstadie.

Men låt mig få förklara varför jag att åtminstone för tillfället valde att använda det system som presenteras:
1: Jag vill skapa en känsla av att det är tydliga organisatoriska skillnader mellan rikets armé och alla de andra väpnade grupper som finns i landet. Kapten är en titel som kan användas löst, dvs den som leder en styrka i strid, må det vara ett garde, en grupp legosoldater eller ett skepp oavsett dess storlek egentligen. Således kan en Kapten vara chef över allt från fem man till många hundra och ingen höjer egentligen ett ögonbryn över det. Den egna styrkan väljer ju själv vad de vill kalla sina befäl, det är deras ensak och styrs inte formellt från staten eller liknande. Men traditionen bjuder att styrkan leds av en Kapten. I armén däremot så måste man formalisera vilken styrkenivå som leds av en Kapten, och vilka som leds av något annat. Här krävs formella regler som efterlevs konsekvent över hela organisationen då man har en hierarkiskt styrd befälskedja och standardiserade enheter. Genom att kaptener här styr över en Fänika, vilket är ca 500 man, ges en Kapten i armén en mycket hög status gentemot en kapten i ett garde eller liknande. Samma rang uppbär alltså en helt annan respekt i armén än utanför. Det här skapar den kontrast och organisatoriska skillnad jag var ute efter, och kan bidra till bra spel mellan den konservativa högadeln med deras Lansar och den nya militäraristokratin inom armén som är 'up and coming'. Allt med armédoktrinen är nytt och annorlunda egentligen. Man går ifrån många gamla traditioner för att skapa en modern och flexibel armé som snabbt kan sättas in i strid utan minsta frågetecken om vem som leder och vems soldater som ska ledas.

2: Genom att låta just Kapten leda en Fänika så följer vi alla historiska exempel från arméorganisationerna i Europa under perioden sent 1400-tal och genom hela 1500-talet, vilken hela armédoktrinen är skapad efter. Genom att vara historiskt korrekta så är det lättare för folk att känna igen sig, hitta stöd för organisationen, samt lära sig den och komma ihåg den. Landsknektarméerna liksom de svenska arméerna var uppbyggda efter just den här modellen med den befälsgraden (i alla sina olika namn (hövitsman, kapitän, kapten osv)) på den nivån.

3: På lajv går det fortfarande att spela en Kapten, även om man inte har 500 man som spelar ens soldater på plats. Jämför detta med alla adelsmän som har en bråkdel av sina riddare med sig eller med generalen som har ett dussin tempelriddare med sig.

4: Det öppnar upp för användandet av många andra befälsfunktioner som man annars inte ser mycket av på lajv, vilket ökar variationen och ger känslan av en mer levande kampanjvärld och mer genomtänkt arméorganisation. Man kan ha en Förare som leder en enhet därför att det är ett spaningsförband, eller en Profoss därför att det är en militärpolisstyrka som letar desertörer, eller en Furir därför att man spelar en trossenhet. Dessutom kan man spela Korpral, en titel som inte finns alls i övriga riket och därför inte kan jämföras med någon annan, lägre, funktion (glöm att vi funderade på att använda korpraler eftersom detta inte hade stöd i spelvärlden). Om man bara är en handfull personer så kan man spela Rotemästare, en ofrälse soldat med befäl över sin grupp, sin Rote. Det leder till ett helt annat, och troligen mycket roligare, spel än om den leddes av en kapten som vid ett garde eller liknande. Visst, en gardeskapten är troligen också ofrälse, men bara titeln i sig själv distanserer befälet från sitt manskap. Rotemästaren är en i gänget, framlyft av den egna gruppen som dess ledare.

5: Jag kunde inte hitta en lämplig annan titel för Fänikan (hövitsman och kapten är samma sak, bara olika namn i olika tider. Att använda de båda namnen som olika saker på olika nivåer skulle göra ont i min själ, samt antagligen dra ner kritik från andra nördar inom ämnet). Och om jag gjorde det så skulle jag få hitta på en hel extra befälsnivå bara för att kunna peta in en Kapten någonstans, eller bygga om hela grundtänket med fänikor och rotar. Inget av det kändes lockande för stunden.


MEN: Det här var hur JAG tänkt. Varför jag skrev det som jag gjorde. Som jag sa, jag håller med Gustav om att det kan kännas konstigt inlajv med massor av kaptener för smågrupper här och där och/eller att vara kapten för 500 man men bara ha 20 med sig på plats. Jag tror dock att man kan använda sig av det i sitt spelande dock, det behöver inte vara ett hinder. Men jag lyssnar jättegärna på motargument och andra idéer. Slutresultatet blir mycket bättre och mer genomtänkt om jag får sånt från er.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 3:35 pm

Jag skulle helt enkelt göra så att det finns gradbetecknande titlar men även titlar som inte är beroende av nivå. Det vill säga oavsett grad så ska högsta befälet alltid omnämnas och kallas för kapten, såvida inte hans grad är högre såklart. Samma sak gäller hans ställföreträdare. Det vill säga titlarna inom arméns organisation gör att det finns kaptener med olika grad. Lite som att det i USA finns väldigt många olika grader för sergeanter. I detta fall implementerat av den enkla anledningen att graden ska medföra respekt utåt sett. Det är ett sätt att ta sig runt det hela utan att få politiska handikapp av att försöka banka in i omgivningens huvud att våran korpral visst ska räknas som om han hade samma nivå som granngruppens kapten, och inte som kaptenens mest betydelsefulla springpojke.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 4:09 pm

Vi får inte glömma att gränsen mellan adelsman och ofrälse måste dras någonstans och vara jätteviktig. Kapten är en officersgrad och kan och får aldrig inom armén innehas av en ofrälse. Det vore ju skandal på min ära! king

Så en Korpral som kallas Kapten är lite out of the question. Då är det bättre att jobba fram en helt annan befälsstruktur och organisation istället i min mening.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 4:28 pm

Det var ju en ganska kontroversiell omorganisation som gjordes, det kanske var detta som gjorde vissa adelsmän lite väl koleriska.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 4:34 pm

Det är högrådet som beslutat om organisationen dock. Tror inte de skulle godkänna en sådan reform med tanke på att det tydligt står i Artarias historia att samma adel kämpar som djur för att säkra adelns makt i riket. Vi kan väl iofs skriva att de gjorde det ändå, men det går emot min upplevelse av hur saker går till i Artaria. Känns lite Eleriskt att ge ofrälse status och makt.

Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 4:54 pm

Om högrådet är så noga med att inte släppa någon makt till ofrälse. Skulle de då skicka en grupp ledd av ofrälse till gränserna för att engagera elerierna och befria stendal från förrädare och kättare?
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitimelör dec 11, 2010 5:00 pm

Det är ett beslut som en Överste skulle ta och inte Högrådet. Men det är helt korrekt att ett sådant stort ansvar inte borde ligga på ofrälse, vilket är varför mitt förslag är att det är en Kapten som skickats, trots att denne inte har alla sina 500 man med sig. Troligen är resten av fänikan utspridd efter hela gränsområdet och bevakar mot Eleriska kringgående manövrar och skyddandes mot intrång från svartblod, ockultister och rövarpack. Kaptenen finns i mitten av gränspartiet där hans Fänika är utspritt, dvs i Stendal med fullt nog med soldater (6-7 rotar kanske?) för att ta tillbaka lilla Stendal från en handfull odisciplinerade högländare.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Artaria - We are not in Kansas any more Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Artaria - We are not in Kansas any more
Till överst på sidan 
Sida 1 av 3Gå till sida : 1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: THIS...IS...ARTARIA!!! :: Övrigt artariskt-
Hoppa till: