Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Nya roller?

Gå ner 
+6
svartros
Kenny Lee Iker
Martin Tamminen
Gustav Åhs
Mimmi
Zmrzlina
10 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4  Nästa
FörfattareMeddelande
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 2:21 am

<delad tråd>

Jag dååå? Herr artariska säkerhetspolisen finns gärna med i bilden på något vis om det känns som en bra idé för folket. ^^
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 3:24 am

Heh, ja, vi klämmer in dig jämte löjtnanten, låter det bra? Så kan du ta några soldater till ditt förfogande om det skulle behövas. Säkerhetstjänsten har ju en tendens att försvinna spårlöst i Stendalstrakten...

Edit
Förresten kan du ju passa rätt bra ihop med inkvisitionen? Eller Felix kanske har lite mer diskret framtoning?
Jag menar, underrättelsetjänsten är ju där för att ta reda på saker och se till att lag och ordning följs.
Inkvisitionen är där för att ta reda på saker och se till att religionen följs.
Vi kan ju hjälpas åt Wink
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 3:47 am

Säkerhetstjänsten vill vi ju självfallet arbeta med. Men det blir väl mer som ett samarbete med tanke på att målet med gruppen är att alla som ingår i gruppen ska komma med nya roller och dessutom inte ha personliga intriger. Men som armé och säkerhetstjänst lär vi ju bli ganska rejält insyltade i varandras affärer.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 6:09 am

Mimmi, den lösningen skulle jag vara väldigt öppen för, förutsatt att armégruppen också är öppet för det. Jag vill på intet sätt få det att verka som att jag försöker komma in och bestämma över gardet eller så, så misstolka mig inte någon. Inkvisitionen och jag skulle säkert komma bra överens, jag menar, vad är lag och ordning utan den enda sanna vägen - eller vice versa, för den delen? Cool

Att rollen inte är ny tycker jag inte behöver betyda alltför mycket; jag har bara spelat Felix ett EH-lajv och har inga personliga intriger kvar från det. Rollen är mycket lojal mot fäderneslandet i sitt generella arbete för underrättelse- och säkerhet för Artarias bästa. Vidare står det uttryckligen i infon om artariska hären att säkerhetstjänstemän som det jag spelar ofta finns med i sammanhang där armén är med. Med det i åtanke bör rollen knappast vara svår alls att infoga.

Det jag vill är dels att stabs- och politiklajva med andra höjdare inom artaria, av vilka arméns styrande givetvis bör ha en mycket framskjuten och drivande roll roll, och dels att militärlajva med armélägret och driva på för att jävlas så mycket som möjligt med det eleriska packet. Very Happy

Ledsen om jag låter uppblåst nu, ni vet att jag är ödmjuk egentligen. Jag är bara så tokpå den här idén att jag skriver en del när jag kommer igång. Jag tror verkligen på idén att få till en ordentlig artarisk statsapparat på plats. ^________^
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 3:40 pm

Så länge rollen helt och hållet står på vår sida ser jag ingen anledning att inte kompromissa lite. Felix passar ju in i gruppen till 100 %!

I övrigt låter det jättebra! Åh, jag tror att denna gruppen kan bli hur bra som helst!! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 11:13 pm

Fast likt Gustav sa till mig, INGA gamla roller ska ju accepteras....ett undantag innebär att fler kommer begära det.
Även om Emil kanske inte tycker att han har gamla intriger bakom sig kvarstår det ju att han varit där med sin roll och påverkat. Bara det i sig är ju något vi vill undvika med rollerna i denna grupp.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 11:56 pm

Alltså.
Felix passar bra in i gruppen av flera skäl.
1. Han har inga personliga intriger i eftersläp.
2. Allt annat än att han är med oss vore off.
3. Vi behöver en underrättelsetjänsteman i vilket fall - och här har vi en!
4. Han är jätteartarisk av sig.

och så.


Sen kan det ju finnas fler folk som vill behålla sina karaktärer, och det får man väl se över när det uppstår... men här känner vi ju till karaktären och vet att det är bra stuff. Varför inte?
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimesön nov 14, 2010 11:58 pm

Av det enkla skälet att folk kommer tycka sig orättvist behandlade som inte kommer få samma möjlighet när de kommer med sin egen motivation.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 12:02 am

Synd om dem då...
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 12:04 am

Jag känner stark favorisering här, det är något man bör undvika om man ska ansvara för ett sånt här projekt och så stor grupp.
Har själv inte så mycket emot att Emils roll kommer med här jag tycker det passar oxå, men jag tror du får räkna med att vissa inte kommer med i gruppen med en sån här inställning när de tycker att deras roller hör hemma i gruppen.
Vi prioriterar faktiskt antalet soldater här framför speciella roller oavsett om de är givande eller inte, Gustav blev ju mer eller mindre lovad att bli adjutant men han kommer ju få finna sig i att kanske bli sergeant och detsamma borde gälla för Emil då.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 12:08 am

Men i gengäld är det ganska stor skillnad på soldatroller och politiska statusroller. En soldatroll med historia är svårare att införliva med armégruppens tanke, emedan en säkerhetstjänsteman med erfarenhet knappast bör vara det, vilket ju förklarats tidigare i tråden. Varför inte vara pragmatisk och anpassningsbar till situationen och inse att det är skillnad på olika slags roller och deras funktioner dels som lajvare och dels inom den artariska statsapparaten på plats? Ur ett inlajvpolitiskt synsätt vore det ju dessutom alldeles prima att skicka med någon till Stendal som dels vill dit och arbeta och dels har varit där förr. Jag tror vi absolut skulle kunna ha mycket att tillföra till varandras lajv, varför inte göra något av det?


Senast ändrad av Zmrzlina den mån nov 15, 2010 12:13 am, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 12:09 am

?

Stenulf passar inte in i gruppen, om det är du som känner dig orättvist behandlad. Vad jag menar är att man kan göra en avvägning om folk verkligen inte vill släppa sina gamla roller. I detta fallet tycker jag definitivt att det kan godkännas. I Stenulfs fall - absolut inte. Vad är det som är orättvist med det?

Vad specialroller beträffar så bör de hållas till ett minimum, men om arr säger att säkerhetstjänsten ofta reser med armén är det väl ett mycket godtagbart skäl att ha med en sådan roll i gruppen. Om vår gruppidé inte passar in i lajvet är det ju vi som får ändra på oss.
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 2:19 am

Jag talar inte bara för egen del, du måste väl insett att det handlar om andra oxå? Framförallt om vi vill ha några som varit emd Gardet utom mig, Gustav, dig och Jens?
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 5:09 am

Men som sagt, ganska stor skillnad på soldatroller och statusroller med användbara politiska funktioner, eller hur?
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 10:07 am

Ja.
Vi får kanske fundera lite på vad vi menar med "inga personliga intriger".
Det kanske snarare är en fråga om att vi inte vill att folk ska göra saker som går emot gruppen. Så länge det hålls inom en rimlig ram kan det ju faktiskt vara stämningshöjande, eller vad säger ni?

Dessutom skulle jag inte klassa Felix intriger som "personliga intriger", utan som intriger åt Artaria, vilket är precis det vi önskar få. Det ställer det hela i ett annat läge.
Min åsikt.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimemån nov 15, 2010 9:42 pm

Jag är i detta med Stenulf, inte av samma anledningar helt dock. Vi ska arbeta med säkerhetstjänsten helt klart, däremot ska den inte ingå i gruppen. Dels av anledningen att etablerade roller inte ska ingå, det var vad som sades och att säga "suck it" är inte riktigt ett ok sätt att köra över folk på Mimmi. En annan anledning är för att gruppen ska komma som en ny grupp, folk vars roller redan varit på lajvet är etablerade och oavsett vad man säger så har de ett bagage med sig. Jag säger ingen pragmatism och inga etablerade roller. Dessutom ville vi minska på de etablerade rollerna. Jag ser inget fel i att ha fler grupper på området att arbeta med. Dessutom kommer det bli svårt maktfördelningsmässigt om det ska finnas tre olika chefer i samma grupp. Inkvisitionen, säkerhetstjänsten och armén kan inte alla rymmas i samma grupp då får vi problem med ledarskapet.
En delad lösning blir troligen bäst. Dessutom innebär det att vi inte gör några undantag som andra kan gnälla över.
Ps. Inget ont menat mot Felix, du kommer bli skitkul att lajva med och något säger mig att du lär spendera större delen av lajvet med oss oavsett. Ds
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 16, 2010 4:29 am

Emedan jag förstår vad ni menar tror jag dock att det måste blivit något missförstånd. Jag ämnar inte utöva någon slags rätt till befälsstatus över arméns soldater, av den enkla anledningen att det inte är min eller eventuell inkvisitions uppgift att vara det. Med det i åtanke faller rimligtvis argument om att ledarskapet skulle bli oklart inom armén, eftersom ni väl säkert kommer ha ett högsta befäl som har kommandot. Med detta befäl skulle säkerhetstjänst och inkvisition då rimligtvis rådgöra om vad för artariska aktioner som man finner lämpligt, men det är givetvis alltid armébefäl som har sista ordet i det huruvida det ska göras något eller inte. Dvs, ett högsta befäl, som rådgör med sina egna officerare samt med säkerhetstjänst och inkvisition vid behov. Det tycker jag inte är oklart eller svårfattligt för soldater.

Den lösning jag är ute efter ÄR mer eller mindre en delad lösning som dock innebär att jag bor och arbetar hos armén men är en egen entitet inom den artariska statsapparaten på plats. Detta behöver alltså inte betyda att jag är skickad med armén i sig, men att vi på plats har ett nära samarbete. Vidare kommer jag intrigmässigt att vara en egen grupp då jag tror att armén och jag, emedan vi båda arbetar för artarias välgång och ära, har något avvikande intrigintressen, vilket ytterligare gör oss till två skilda enheter. Skulle i övrigt funka med fiktionen kring säkerhetstjänstens och arméns arbete samt med det faktum att min roll i grunden är militär till sin natur och yrkesutövning.

För övrigt tror jag inte heller det är något ont menat eller något personligt, och jag har inget personligt mot er heller. Let's keep it that way. :*
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 16, 2010 12:03 pm

I så fall har jag inget emot er närvaro. Välkommen ombord.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 16, 2010 6:22 pm

^_________________________^
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 12:34 am

Vad gäller tanken kring inga personliga intriger var min idé bakom det hela att inte ha någonting i sin karaktär som antingen:
1. Gör att man kan ha dubbla lojaliteter.
2. Tar bort fokus från gruppen, dvs saker som kanske inte går emot gruppens intriger men som gör att man har andra uppdrag eller kontakter än arméns på lajvet.
3. Gör karaktären oartarisk.
4. Gör karaktären till en obalanserad maktfaktor då denne kan vara mer insatt än sina befäl i hur landet ligger.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 5:38 am

Ja, vettiga punkter. Punkt 2 belyser nog ganska väl varför jag borde vara en egen grupp intrigmässigt, fastän mina mål inte är långt från arméns. Angående punkt 4 förutsätter jag kallt att vi goda artarier på lajvet delar med oss av relevant information till varandra, och inte sitter och håller på saker för att åstadkomma personlig vinning.

Och oartariskhet på lajvet ska vi nog kunna se till att... bota. ^_~

För övrigt hoppas jag att jag med det ändå upplevs som en del av gruppen, då jag, som jag förstått det, har fått grönt ljus att åka med och bo med er.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 1:06 pm

Du känns som en typ av särfall. Du är en del av gruppen och bor med densamma men kommer till skillnad från oss övriga vara betydligt mer fristående. Du står med andra ord vid sidan av rangordningar och befälskedjor och behöver du soldater får du helt enkelt begära dem då du inte är befäl.
Artariska säkerhetstjänsten ska förstås inte nekas manskap om det går att avvara, det är helt enkelt en fråga om att soldater inte ska ta order från andra än sina befäl, det blir rörigt då.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 3:00 pm

Allt här låter mycket rimligt. Dock måste jag fråga...
Punkt tre tar upp farhågan att någon beter sig oartariskt, eller åtminstone riskerar framstå som oartarisk.

Vad betyder det? Om jag ska kunna förstå vad som är oartariskt så måste jag ju först veta vad som är artariskt. Om någon sitter inne med kunskap eller en känsla den kan förmedla över vad det är att vara artarier, vad som gör en person artarisk, vad en patriot tycker och tänker, dela gärna med er åt en okunnig prick som jag!

Tack! =)
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 3:21 pm

Jag har under mina tre artarialajv hunnit med att spela såväl elerisk som artarisk patriot. Den största skillnaden skulle jag säga är toleransnivån och den allmänna känslan av hur landet man kommer ifrån ser på dig som individ. Vad gäller tolerans så skulle man enkelt kunna säga att artarier avskyr skogsfolk. Undantaget är högalver, för de har lite för mycket rikedomar för att artaria ska ha råd att marginalisera dem... Artaria är också mycket feodalt och kyrkan och adeln går före allt. Detta står lite i kontrast till Eleria som i grund och botten är ett samhälle som vuxit upp i gränstrakterna och som i början tillhört de som bröt sig loss från Artarias makt.
Som artarier anser vi ju självfallet att Eleria är en utbrytarstat som borde underkuvas den artariska övermakten. Dessutom har de tagit över Navle med våld. Navle är en artarisk by, och vi måste återigen införliva den i det artariska riket. ... Öhum, för folkets bästa såklart Wink
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitimetis nov 23, 2010 3:24 pm

TACK! Bara det där lilla gav mig oerhört mycket mer information och förståelse för Artarier än vad den officiella hemsidan ens kom i närheten av att göra. Mer sånt! =)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Nya roller? Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Nya roller?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 4Gå till sida : 1, 2, 3, 4  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Rekrytering, frågor och information-
Hoppa till: