Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Druider...?

Gå ner 
+4
Martin Tamminen
Kenny Lee Iker
Mimmi
Gustav Åhs
8 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Druider...?   Druider...? Icon_minitimetis dec 07, 2010 11:47 am

Kommer vi rättrogna artarier ta emot hjälp av druider? Vi är väl emot all form av magi, eller är vi pragmatiska när situationen väl inträder?
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimetis dec 07, 2010 12:58 pm

Intressant fråga, Gustav. Lite som frågan ifall den aldoriske inkvisitorn skulle motta helande dryck på sin dödsbädd om han visste att det var hans enda chans att överleva Wink

Jag vet faktiskt inte. Hur dåligt anses det vara med druider?
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimetis dec 07, 2010 1:12 pm

Med tanke på att Artaria har visat sig villig att vara pragmatiska vid andra tillfällen så tror kan jag tänka mig att kyrkan är emot men adeln som allt som oftast är rädda om sina skinn är för, men bara lite.
Eller så räknas inte det druiderna gör som magi överhuvudtaget. Frågan är hur vår grupp ställer sig till det hela och det beror nog mest på om inkvisitorn kan tolerera det eller ej.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimetis dec 07, 2010 5:17 pm

Just i frågan om huruvida vi anser att druider är ok eller inte bör vi prata med arr och inte spekulera själva. Om vi som artarier anser att de ska brännas på bål, ja då måste arr tillåta att vi har utvecklat godtagbara alternativ, dvs fältkirurgi.
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 1:29 am

Arr kommer inte tillåta en sån attityd för druider är hur off som helst med sitt "Vi tycker om alla levande varelser Mephorius anhängare inkluderat" typ. Alla blir helade av druider alltså ska ingen vilja det helt enkelt. Även om du ligger där och vet att de precis helade ledaren för ett par svartblod som nyss anföll din by....
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 2:14 am

"Druider är inte folk, de är en naturkraft?"
Sen kan nog vi artarier ha en rätt hälsosam skepsis mot folk som dyker upp lite väl ofta på platser där blod har spillts.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 2:25 am

Vi har egentligen all anledning att jaga druider lika väl som häxor. Dessutom så ingår det i deras livsstil att bete sig som Elerier och älska alla etc. Om arr vägrar låta oss tycka det om just druider så är det av rena metaskäl, men då vill jag också att de förklarar exakt varför vi helt automagiskt ignorerar deras krafter och ideologi när vi bränner andra på bål för desamma.

Jag kan köpa logiska luckor som uppkommer för att ingen tänkt på dem eller för att saker förändras över tid och vissa delar inte hänger med. Men när de väl uppdagas och skapar paradigma skillnader som gör det omöjligt att spela sin egen roll trovärdigt, ja då måste man acceptera att det är ett problem som kan och ska lösas. Det här problemet är dessutom exceptionellt lättlöst. Vägran är bara trotsigt och obstinat från deras sida.

Nästa gång jag snackar med Hasse ska jag beröra den här frågan lite smygförsiktigt... så får vi se vad han säger.
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 3:05 pm

Majoriteten skräms inte alls av en blodig död. Men ingen vill förlora därför blir reträtt ett trevligt alternativ när det är för många motståndare. Jag har sett både cirkeln och citadellet i bruk mot stora horder utan formation . Ingen innanför den formeringen dog den stod hela striden igenom och det var tillslut ifrån den fienden flydde.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 8:38 pm

Formation i sig själv är inte viktigt och i många fall är den mer begränsande än till nytta. Men, vi måste se till vad vi har att arbeta med här. Att slåss i svärm ställer mycket högre krav på den enskilde krigaren i fråga om skicklighet och utrustning. Formationen är ett bra sätt att göra en effektiv soldat av en dåligt utbildad och utrustad rekryt. Skulle vi släppa formationen och slåss i svärm så skulle vi göra oerhört mycket större förluster, vi skulle troligen tappa all disciplin och från det att striden börjar skulle stora delar helt tappa sina ledare och det skulle inte längre gå att styra enheten varken framåt eller bakåt. Utan träning blir det en mobb.

En annan aspekt som jag personligen värderar väldigt högt är att formationer gör att vi i mycket högre grad ser ut som ett tränat, organiserat, disciplinerat militärt arméförband. Illussionen för the win! king
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 08, 2010 10:46 pm

Jupp. Formationer på lajv har i princip bara den funktionen att man får betydligt mindre att hålla koll på. Nackdelen är att om man inte snabbt formerar om sig så kan man bli kringränd, men det är ju därför vi har det lätta infanteriet.
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimetor dec 09, 2010 1:48 am

Det är delvis därför sergeanten finns. Om truppen blir splittrad är det deras jobb att samla upp alla sina bortsprungna små lam och leda dem till fållan igen. Det krävs en del men om man håller huvudet kallt kan man ge lite mark för att sedan åter formera. Dröm scenario när det lyckas men man kan åtminstone se till att de splittrade grupperna slåss med maximal effektivitet.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimelör dec 11, 2010 5:02 am

En uppdatering angående druider:
Artarier anser inte att druider är fel eller dåliga. Inget av det de gör är magi och även om deras läror går mer åt Den Ljusa Vägen än Den Sanna Vägen så är deras vård i sig själv inte kättersk, smutsig eller ohelig. Det de pysslar med är ren och skär läkarvård, om än primitiv sådan. Det är helt upp till oss själva att avgöra om vi vill nyttja dem, men det finns inga religiösa, politiska eller rasbiologiska skäl emot det. Källa: Hasse

Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimelör dec 11, 2010 6:09 am

Haha, fördel för oss men jag kan säga er att det definitivt inte är så druiderna beter sig när de läker folk Wink
Det skriker magi om allt ihop Wink
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimelör dec 11, 2010 6:24 am

Det kan vara så att någon behöver informera Hasse om hur det går till på Elerialajvet så att han vet. Wink Personligen anser jag att det är ett problem när det råder diskrepans mellan arrangörers och spelares uppfattning om spelvärlden. Det här är ett tydligt exempel på det eftersom det sätter oss i en knipa där vi ur arrs synvinkel kan använda druider eftersom de ju inte använder magi och därför inte får utveckla fältskärar med läkarförmågor, samtidigt som det ur druidernas synvinkel är ren magi vilket gör att vi i våra roller inte kan använde dem heller inlajv.

För oss - dåligt.

Lösning: Antingen ändrar Hasse åsikt om vad druider är, och därmed låter Artaria utveckla en egen version som inte använder magi. Eller så får Hasse ändra på druidernas åsikter så att de slutar spela som om de använder magi.

Nytt problem... hur faen får man Hasse att falla för endera av de två lösningarna? Det hade varit lättare om man var Q.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimelör dec 11, 2010 1:38 pm

Hm, eller så är det helt enkelt såhär:
Den almänna uppfattningen hos folk är att det inte är magi. Kanske eftersom vi är vana vid att magi är fruktansvärt, dåligt destruktivt och ont, medans druidernas krafter endast ämnar att läka, hela och upprätta.
På så vis har vi inga grunder att anklaga dem på.

Men... i hemlighet har druiderna makt att vränga naturens krafter, och dessa utnyttjas för att göra gott.

See my point? Det kanske ÄR magi, men inget VET.



Jag menar, jag assisterade en druid en gång som satt och försökte läka en liten flicka som hade fallit i strid. Flickan grät och snyftade och hade jätteont, när druiden omfamnade henne och sa: "Jag ska ta din smärta ifrån dig..." och så började hon nynna mystiskt och flickan blev lugn.
Magi? --- kääänns som det Razz
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimelör dec 11, 2010 3:12 pm

Farligt att spela så. Jag är rätt säker på att en Druid inte har makt att ta bort smärta, men genom att "trösta" och nynna och säga att man ska ta smärta ifrån henne (vilket man gör IRL också) så kommer ju den skadade spelaren tro att druiden använt magi och spela på att man faktiskt blir helad... vilket man inte blir.
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimesön dec 12, 2010 4:12 am

Det är oxå ett faktum att de när jag hade en krossad armbåge lade armarna runt det och sa att det kommer läka inom 7 timmar och att jag inte skulle känna smärta(jag fick ingen smärtstillande dryck) och sedan lade ett bandage runt armen för att "påminna" mig om att skadan inte läks om jag anstränger mig för mycket. Hände senaste lajvet.
Till överst på sidan Gå ner
Tor




Antal inlägg : 5
Gick med : 10-11-23

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimesön dec 19, 2010 1:15 pm

Det jag har sett på Eleria lajven är det att druider använde ''magi'' för att hela/läka folk. Om jag ska vara ärlig så har jag bara sett 2 druider som använt helande dryck. Men som sagt, de är helare och inget annat. sen kanske de som spelar druider tycker att det är lite svårt att bara gå ifrån en person som sitter och skriker på ängen t.ex. för att personen är skadad. Bara för att de inte har dryck, eller ört med sig. Men det är ju vad de borde göra så ja.. det måste nog tas upp med arr som Kenny säger.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimesön dec 19, 2010 1:48 pm

Jag har råkat ut för en del icka-magiska druider också. De har använt örtblandningar och/eller vatten från helande källor.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimemån dec 20, 2010 1:08 am

Jag vågar hävda att Hasse är full av skit, eller har noll koll. Han var mycket bestämd när han talade med mig om Druider att de inte använde magi och att de INTE var "helare" och att Elerialajvet hade lämnat begreppet "helare" bakom sig eftersom det gav fel signaler och inte uppmanade till bra spel etc etc. Men på deras egen hemsida så står druider sorterade under deras magiregler som en egen magiskola och beskrivs rakt av som helare.

Om de prompt vill hävda att rättrogna artarier ska och kan använda druider eftersom dessa är rena läkare och absolut inte använder någon form av magi, så måste de följa upp det genom att skriva om reglerna för druider för att reflektera detta OCH tydligt gå igenom detta med samtliga som spelar druider. Om inte, så måste de öppna upp för att fältskärer eller läkare ska kunna få sådana läkande kunskaper som druiderna sägs ha, även om det kommer ta fyra år av aktivt spelande innan en fältskär/läkare faktiskt uppbär en nivå på sin förmåga som tillåter den att korta ner läketid.
Till överst på sidan Gå ner
Torbjörn

Torbjörn


Antal inlägg : 26
Gick med : 10-11-23

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimemån dec 20, 2010 9:42 am

Kenny Lee Iker skrev:
Jag vågar hävda att Hasse är full av skit, eller har noll koll.

Jag hävdar med bestämdhet att båda stämmer. Och att utrycket "Men hasse har sagt..." kommer ifrån att hasse har sagt saker till alla grupper utan att tänka efter hur de ska hänga ihop med varandra på lajvet.
Till överst på sidan Gå ner
Tor




Antal inlägg : 5
Gick med : 10-11-23

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 22, 2010 2:12 pm

Jo den har man varit med om många gånger. och att en regel ska gälla för alla är väll nått som arrangörerna borde se till att alla håller? Det blir lite problematiskt när huvud arrangören säger olika till olika grupper, när det gäller samma sak. Kanske borde dra upp detta på EH forumet? prata med han själv lite. Så att han märker att folk reagerar. För gör man inte det kommer det ju definitift inte hända någonting.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 22, 2010 2:20 pm

Han läser inte forumet. Det ser väl ut som att Douglas tittat in vid nåt enstaka tillfälle men... nej, vill man få fram nåt till Hasse måste man prata med honom direkt, och inte ens det är alla gånger det lättaste.

Förövrigt är det Eleria-lajvs forum som gäller nu, inte Enhörningens. Men det kanske var det du menade. =)
Till överst på sidan Gå ner
Tor




Antal inlägg : 5
Gick med : 10-11-23

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 22, 2010 2:25 pm

Ja det va det Razz Lever i det gammla ^^. Men om man skriver på forumet kanske andra personer får upp ögonen för det med och då kanske de också tar upp det med hasse. om det ringer 10 personer och klagar kanske han inte bryr sig så mycket. (det är hasse vi pratar om) men om det ringer 50 personer. kanske han förstår att det är ett allvarligt problem. och det är det också. Om inte alla spelar på samma villkor så blir ju rollspelet mycket sämre!
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitimeons dec 22, 2010 2:43 pm

Det spelar ingen roll vad som skrivs på forumet. 50 pers kommer inte ringa Hasse om det. Om ens 10.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Druider...? Empty
InläggRubrik: Sv: Druider...?   Druider...? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Druider...?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: THIS...IS...ARTARIA!!! :: Övrigt artariskt-
Hoppa till: