Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Säpo-emblem-thingy

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimelör dec 18, 2010 2:39 am

Öy! Blev inspirerad av mimmis fina flagga för armén och gjorde en dylik grej för artariska säpo. Kommer dock inte orka sy upp en faktiskt flagga men nånstans får det nog figurera sen på lajvet. Den blå bakgrunden ska egentligen vara lite mörkare men komprimeringen av filen gör konstiga saker med det. Borde funka, no? Smile

Säpo-emblem-thingy 2m2suxj


Senast ändrad av Zmrzlina den lör dec 18, 2010 8:50 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimelör dec 18, 2010 8:28 am

Varken i det här fallet, eller i fallet med din arméfana så kan jag se bilden du länkar. Jag kan inte heller se den genom att själv skriva in den länken direkt i min browser. Det kan ha att göra med att den förra bilden var helt bizarrt stor (vilket jag kan anta att även denna då är). Kanske räcker det med att du gör en mindre bild (filstorlek och/eller bildstorlek) och provar att lägga upp den istället, eller kolla vilka tillstånd som krävs för att se det du länkar.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimelör dec 18, 2010 8:50 am

Vad konstigt. :l

Nu har jag förminskat bilden och bytt från imageshack till tinypic. Skillnad?
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimelör dec 18, 2010 9:30 am

Tyvärr inte. Och ja, det här är mycket egendomligt, för bortsett från de bilder just du postar så har jag aldrig varit med om det här förut.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimelör dec 18, 2010 4:08 pm

Fick den nu skickad till mig av Mimmi. För mig är bakgrunden lila och inte blå av nån anledning (Edit: visar sig att den är lila i Windows Photo Gallery, men när jag öppnar den i Paint så är den klarblå. Skumt!). Sen har jag en fundering kring att du använder fasces i vapnet. Visst, det har ju sitt romerska ursprung och symboliserar makt. Men det ger mig väl moderna vibbar. Särskilt om du ska ha djupblå bakgrund. Detta eftersom den svenska polisen använder just korslagda fasces i guld och blå färg. Det kanske i och för sig är vad du är ute efter men för mig som jobbat som ordningsvakt i många år och haft vapnet på bröstet så känns det väldigt skumt att använda det på lajv.

Jag kan förstå viljan att använda fasces i vapnet, det är en stark symbol för makt över folket. Både knippet och bilan är till för straff. En sak som jag bekymrade mig över med arméns standar var att det är lätt att den ser alldeles för romersk ut då vi snarare vill skapa en bild av senmedeltid/tidig renässans. Att slänga in fasces gör det genast till rent romerskt. Om man ändå ska använda dem så föreslår jag att man istället för korslagda fasces som den svenska polismyndigheten har, använder en stående fascis, alternativt att ha riksvapnet som det ser ut men med fasces lodrätt på var sida om det. Jag föreslår också att just inte använda blå då det ger för moderna polisvibbar.

Nu må vi ju kalla det SÄPO offigt här i forumet, men eftersom organisationen ska täcka in både säkerhetstjänst och underrättelsetjänst, samt verka både inom landets gränser och den egna befolkningen såväl som utomlands mot främmande makt, med spionage och kontraspionage, med polisiära uppdrag och politisk kontrollfunktion, (baserat på hur organisationen spelats förr och diskussioner om organisationen här i forumet) så bör man nog inte inlajv skapa för stora likhetstecken med en ren polismyndighet. Särskilt med tanke på att något sådant inte existerade på medeltiden, ur vilken fantasy är skapat. Nu utreddes naturligtvis brott även på medeltiden, men inte av polismän. Istället ser jag framför mig en mycket mer sinister och makfullkomlig organisation i kulisserna, smidandes ränker och utövandes rikets makt mot dem som förtjänar det, kanske lite godtyckligt och svårkontrollerat. En makt att frukta. Jag ser framför mig en organisation som kombinerar KGB, GRU och Kommisarer i en kropp. Detta förtjänar mer än en svensk polisbricka.

Färgerna som används av Artaria tycks vara vitt och guld (riksvapnet), rött och vitt (kyrkan), svart och rött (Dies Irae) och därtill har jag lagt rött och svart för inkvisitonen. Alltså uteslutande rött, vitt, guld och svart (känns väldigt imperialistiskt och medeltida katolskt (romarriket, tyskromerska riket, tyska orden, tempelherreorden, hospitaliterorden)). Blått eller lila känns lite off i den färgskalan. Mitt förslag är att istället köra med svart botten och symboler i guld, precis som skölden vid forumets överskrift. Alternativt en svart och vit botten i någon snygg heraldisk skärning. Symbolen skulle kunna vara en stående fascis med boken liggandes över. Då slipper man känslan av svensk polis men behåller symboliken, samt kopplar till färger som används av artaria som rike i sina vapen.

Apropå Artarias riksvapen så är det ju egendomligt med en så heraldisk vidrighet som guld på silver (gult på vitt). Men det finns ett mycket starkt belägg för en sådan form, nämligen den franska kungliga familjen vars fana består av en vit bakgrund fylld med franska liljor i gult.
Säpo-emblem-thingy 800px-Pavillon_royal_de_France.svg
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimesön dec 19, 2010 1:57 pm

Bara för att fransmän för underkända baner är ingen ursäkt för stolta artaria att dumma sig. Heraldiska fel ger mig magsår.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimesön dec 19, 2010 2:13 pm

Men å andra sidan, Gustav, så är det ju faktiskt så att den Artariska flaggan ÄR vit med gula saker på. Så har det varit i kampanjen jättelänge, och det är så den ser ut. Då får vi liksom rätta oss efter det, oavsett hur förskräckligt det kan kännas för någon som kan saker om heraldik.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimesön dec 19, 2010 2:46 pm

Men vi har arméfanan, så vi behöver inte ha med oss någon vit/gul styggelse som på håll inte ens går att urskilja detaljerna på.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimemån dec 20, 2010 6:16 am

Kenny,

Personligen vill jag använda fasces just för att de ofta används som en symbol för den makt som ska användas för att skydda systemet. För mig är det inte heller ett problem att ursprunget är romerskt - just en ganska romersk men förhållandevis tidlös touch som andas seriositet är vad jag vill uppnå med slutresultatet av det här. Däremot håller jag med om att det drar för mycket mot moderna polisen att använda blått och gult samt korslagda fasces, och jag har därför bytt till svart bakgrund och en stående fasces, samt lagt tillbaka lansarna, i den vidarearbetade version som följer nederst i inlägget. Formen har också bytts till cirkulär, dels som experiment och dels för att vara mer ett emblem än ett vapen. Får se vad det blir för form på det hela i slutändan. Personligen tycker jag resultatet är najs, dock.

Angående säpos roll har jag planer på att i en egen tråd om saken köra en sammanfattning på hur jag själv ser på funktionen av det på lajvet, men det jag framförallt kommer syssla med är lag och ordning hos egen befolkning, säkerhetsrådgivning och insamlande av information. Kommer dock inte försöka lagfara rövare i skogen bara för att någon blev rånad och dylikt; har lite högre mål än så. Såsom min roll är tänkt att spelas och fungera så är det i mångt och mycket som en polismyndighet säpo kommer bete sig och det är så det fungerat tidigare i våras. Kommer spela på befogenhet att kalla till och hålla förhör, att utfärda häktningsbegäran och lite sånt polisigt om det behövs. Men givetvis med ränksmideri och metoder som rikets fiender, vore de utbildade i modern lag och rätt, skulle kunna ifrågasätta. I grund och botten en politisk roll som skickas för att representera den civil adminstration av lag och rätt i trakten. (Men säkerhetspolisen är medvetet valt just för att också kunna glida lite mellan olika syften och sammanhang och motivera det med "rikets säkerhet".) Jag hoppas dock att jag inte får det att låta som att jag försöker utnämna mig själv till beslutande organ i massa olika delar av Stendals organisation, för det är inte så jag menar. I grund och botten är mina befogenheter som säpo ganska små. Om arméns soldater tycker det är en bra idé så hjälper jag gärna till med att sysselsätta soldater genom att vi gör en del säkerhetsuppdrag tillsammans, typ spionage, utpressning, nedboffring och sånt.

Och nu, det vi alla väntat på, den omarbetade versionen av säpo-emblem-thingy:



Säpo-emblem-thingy 83s_po



Går det inte att se bilden har jag faktiskt ingen aning om varför det blir så fortfarande. Den är nu blygsamma 39 kb stor, och dessutom har jag bytt från jpg till png, ifall det var problemet. Och dessutom bytt uppladdningssajt igen.



Edit: texten på latin betyder btw:

Artariska säkerhetspolisen (Vigiles securitatis Artariae)
Nationens orubbliga grund (Fundamenta inconcussa nationis)

Om det är nåt knas med latinet blir jag gärna rättad, men jag tror det är rätt böjt och allt. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimemån dec 20, 2010 9:41 am

Haha! Jag kan se den! Tror inte det är formatet eftersom jag kan se alla andra jpg-bilder. Men storleken eller sajten kan vara orsaken.

Symbolen du gjorde och färgen svart som bakgrunde tycker jag blev läckert! Jag tycker det är snyggt, men känns som ett vaktbolag på grund av att det är en cirkel och att texten känns väldigt typiskt vakbolag. Prova en långsmal remsa eller nåt, som går att ha hängande i bältet kanske?
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimetis dec 21, 2010 4:51 am

Fint att du kan se den till slut. Smile

Jag tror det är ganska ofrånkomligt att det kommer se ut lite som ett vaktbolag, dels eftersom bådas syfte är att upprätthålla säkerhet och att symbolspråket därmed är anpassad därefter, och dels eftersom dagens logotyper faktiskt drar väldigt mycket från den medeltida heraldiken. Personligen tycker jag det blev väldigt bra som det blev nu, och jag känner att det nog är ganska nära slutresultatet. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimetis dec 21, 2010 10:05 am

Jag tänkte mer specifikt på den runda formen, som på intet sätt är hämtad från medeltida heraldik. Gör den åtminstone som en fana med texten i överkant och underkant så tror jag det blir mycket snyggare och mindre vaktbolag/militärt axelemblem. Den skriker modernt. Bortsett från just den detaljen så tycker jag också att det är skitsnyggt.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitimeons dec 22, 2010 2:36 am

Ya, ska göra den fyrkantig och sånt sen. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Säpo-emblem-thingy Empty
InläggRubrik: Sv: Säpo-emblem-thingy   Säpo-emblem-thingy Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Säpo-emblem-thingy
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: THIS...IS...ARTARIA!!! :: Övrigt artariskt-
Hoppa till: