Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Uppdateringar av Artariainfo

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 4:05 am

Denna text har också lagts upp på Elerias forum (Kampanjen)

Hej på er,

Jag har nu, med hjälp av bland annat Lars och goda artariska lajvare, uppdaterat en hel del om Artaria. Kenny ska ha stort tack för arbetet med uppdateringen av Artarias Vapenmakt. Det kommer bli fler uppdateringar, men mer om de längre ner. Denna gång har följande uppdaterats lagts till:

1. Adel/Titlar-Artaria - http://www.eleria-lajv.com/index.php?sid=5&usid=27 - Det rör sig om förtydligande angående adelns titlar och hur själva maktstegen ser ut i toppen inom adeln. Det nya finns i början samt på andra sidan (infon om länen).

2. Styret i Artaria - http://www.eleria-lajv.com/index.php?sid=5&usid=23 - Uppdaterat med information om styrelseskicket.

3. Karta över Artaria - http://www.eleria-lajv.com/index.php?sid=5&usid=33 - På kartan kan man se de olika länen, städerna och det vanliga. Information om länen finns alltså i Adel/Titlar-Artaria på sidan 2.

4. Allmänt om Artaria - http://www.eleria-lajv.com/index.php?sid=5&usid=35 - Detta är en helt ny sida/text som är en sorts sammanfattning av de mest allmäna om Artariska riket, en del om högalverna, handelshusen osv. Bra läsning om man ska spela någon från Artaria eller någon som ska ha koll på Artaria.

5. Artarias Vapenmakt - http://www.eleria-lajv.com/index.php?sid=5&usid=34 - Denna text är en uppdatering av texten om Artarias militär och förklaras inlajv med att Artaria genomgått en militärreform. Det är en del förändringar och förtydlingar i denna text. Texten om Artarias militär kommer tas bort snarast och är från och med nu inte gällande. Den texten som gäller är den här som heter Artarias Vapenmakt.


----
Uppdateringar som är på gång:

* En text om Artarias lagar.

* En text om Artarias styre på lokal nivå, är under diskussion. Vi får se om det blir en uppdatering nånstans.

* Fortsättningstext av utskickets texter, kommer komma upp till Skogen och Stendal. Om även Navle får en sådan fördjupande text till kommande lajvet vet jag inte. Dessa texter bör komma upp inom kort.

Hoppas det uppskattas att vi uppdaterar och skriver nya texter om Artaria. Har ni också förslag på andra uppdateringar om information om kampanjen så skriv gärna det i tråden. Snart är det fullt fokus på lajvet som gäller, men ännu finns det lite tid att skriva en del smärre uppdateringar eller bredda infon om något område.

MVH
/Simon
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 9:10 am

Noterar en hel del småsaker som borde fixas till. Det är synd att du trots att du sa att du skulle göra det aldrig gav oss tillgång till texterna. Jag hade kunnat kommentera detta innan det lades upp på Elerias hemsida. Jag har bara skummat dokumenten men noterat följande så långt:

- I adelstexten behövs en radbrytning till efter beskrivningen av Riddare då det ser ut som att den efterföljande texten kopplas till Riddare medan det egentligen tillhör hela underkapitlet.

- I adelstexten noterar jag att familjen von Wittenburg numera benämns i listan som "Wittenburg" men i beskrivningen som "von Wittenburg". Ett förslag är att Ansgar den Stores gren kallas Wittenburg och att Olivia von Wittenburgs gren kallas von Wittenburg. Samma släkt men två grenar så att man kan hålla reda på vem som ärver respektive hertigtitel. Standardförfarande inom adeln. Dessutom snyggt.

- Adelstexten är inte uppdaterad efter den nya arméorganisationen och många adelsmän beskrivs fortfarande som generaler.

- I adelstexten skulle det vara behjälpligt att där de personer som beskrivs som också är länsherrar, att det står att de är det och över vilket län.

- I styrestexten kan följande två meningar läsas i samma stycke: "Eftersom Storrådet ska föreslå de lagförslag som riksrådet ska besluta om skulle man även kunna tänka sig att medlemmarna i detta råd inte heller ingår i riksrådet." samt "Notera även att Storrådets medlemmar sitter med i Riksrådet" och undrar vilket av dem som är sant.

- Alla de nya texterna är införda och har ersatt de gamla på hemsidan. Men den gamla texten för Artarias Armé är fortfarande kvar och behöver plockas bort.

- Två små fel har smugit sig in även i Artarias vapenmakt:
1: Första stycket sista raden, det ska naturligtvis stå "organisationER" och inte organisation.
2: Under Armén, Korpralskap, så ska orden "om 6 man" tas bort helt då detta är en rest från innan jag bestämde att en rote är 6-10 man och inte alltid exakt 6 man.

I övrigt är det häftigt att se att saker nu uppdateras äntligen. Very najs! Jag fyller på här i tråden om jag hittar mer korrektur eller frågetecken.

Mvh
/K
Till överst på sidan Gå ner
Ola Eliasson
Soldenär
Soldenär
Ola Eliasson


Antal inlägg : 132
Gick med : 10-12-09
Ålder : 36
Ort : Matteröd

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 11:44 am

Som Kenny påpekar,
denna texten är ganska intressant:

Citat :
De som sitter i högrådet, sitter inte i riksrådet.
Det finns en logik i det då riksrådet beslutar om de lagar som högrådet sedan ska tolka till förordningar.
Eftersom Storrådet ska föreslå de lagförslag som riksrådet ska besluta om skulle man även kunna tänka sig att medlemmarna i detta råd inte heller ingår i riksrådet.
Riksrådet består av 75-76 baroner (de utan slott) och drygt 84 titellösa inom adeln men som kommit in på grund av olika politiska, historiska eller ekonomiska anledningar.
De lägre adelsgrupperna har väldigt stort inflytande. Notera även att Storrådets medlemmar sitter med i Riksrådet likväl.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.nordicr.com
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 4:25 pm

Angående fel i texten som du uppdaterat Kenny så lämnar jag det till dig. Jag är inte den som uppdaterar.
Radbrytning (riddare) och såna småfel ska jag ändra vid nästa uppdatering. Vill inte belasta för mkt på småsaker just nu.

Angående den lite förvirrande texten om råden där så är det bra att ni påpekade att ni inte förstår. Tanken är att man skulle "kunna tänka sig" att det var på ett visst sätt men att det är på ett annat. Då ni är två som påpekat att ni inte förstår/intressant så bör den texten helt enkelt korrigeras. I am on it

Angående att texterna skulle visas upp så har ju dom i alla fall bortsett något enstaka gjort det redan. Även diskuterats i trådar osv.

Men det är helt klart att korrektur is a killer. Det är viktigt som du märkte Kenny med din text likväl.

I am on it. Stort tack för påpekningarna!

/S
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 4:26 pm

angående att gamla militärtexten ska bort så står ju det redan i mitt första inlägg. Douglas är informerad och gör det när han kan/hinner.

/S
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 5:07 pm

Hej igen,

har nu ändrat i adelstexten så att generaler osv. inte står med utan deras nya titlar. Även lagt in så det står på två ställen vilka län vilka länsherrar är herrar för så att säga.

Har bett om radbrytningsfelet också (riddare). Jag har slutligt också städat till texten om Storrådet så bara den sista delen finns med.

Tack igen för påpekningarna. Nu är det fixat. Bör komma upp inom kort.

Mvh
/Simon
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimelör feb 05, 2011 7:17 pm

Vet att det inte är ditt jobb att korrigera "mina" texter men eftersom du uppenbarligen har regelbunden kontakt med Douglas och dessutom säkert skulle prata med honom om andra korrigeringar så tänkte jag helt enkelt att du kunde nämna mina korrigeringar när du ändå höll på, men det är ok. Jag fixar det. Apropå korrektur så har ju mitt legat uppe för läsning av allmänheten i veckor. Går inte riktigt att jämföra med att vi "diskuterat" om ämnet här på forumet. Jag har inte haft tillgång till någon av de texter jag inte skrev själv någonstans så var du menar att de visats upp vet jag inte, men du nämnde det inte när du sa att du skulle ge mig en chans att läsa dem innan. Spelar dock ingen roll nu. Det här är det bästa som hänt Artaria på lääänge! =) Yay oss! haha
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimesön feb 06, 2011 12:28 am

Adeln och titlarna diskuterades i en tråd iaf. Om det andra också diskuterats här eller annan plats minns jag inte riktigt. Har iaf inte varit ensam om att titta på texterna.
Jo såklart jag skulle kunnat ändra även i din uppdatering iofs. Men sa till Douglas att du kommer med ändringar snart. Känns bäst att det blir så då du skickade texten in the first place.

Jag och Lars håller på as we speak med att titta på lokalt styre/liv i Artaria samt lagar. De två texterna ämnar jag lägga upp här i den här tråden när de är lite större så kan vi sätta våra Artariska vampyrtänder i dom och göra dom bättre.

/S
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitimesön feb 06, 2011 10:13 am

Toppen!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Uppdateringar av Artariainfo Empty
InläggRubrik: Sv: Uppdateringar av Artariainfo   Uppdateringar av Artariainfo Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Uppdateringar av Artariainfo
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: THIS...IS...ARTARIA!!! :: Övrigt artariskt-
Hoppa till: