Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Artaria - We are not in Kansas any more

Gå ner 
+8
Basse
Jens
Kenny Lee Iker
Zmrzlina
Mimmi
Gustav Åhs
Torbjörn
Simon Glyssner
12 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 8:17 am

En hel del mindre och medelstora förändringar i senaste versionen av "Artarias Vapenmakt" jämfört med orginaldokumentet.

Förändringar i v1.2 sedan orginalet:
Pedagogisk och lätt sammanfattande inledning
Artarias armés storlek i mannar
Rättade till styrkeförhållandena mellan rotar och fänikor då siffrorna var okorrigerade sedan ett tidigare utkast
Milis tillagt
Tydligare beskrivning av flera befälsgrader
Tydligare beskrivning av Fältmarskalk och lagt till att denne även styr över adelns trupper i krig (de som ställs till förfogande)
Förtydligade gardens uniformsfärger
Ändring av vem som utser eller anställer vissa funltioner inom armén
Oräkneliga omformuleringar, rättstavningar och annan korrektur


I nästa version kommer troligen:
Namngedda ställföreträdare till Fältöversten och Överstarna
Medaljer och utmärkelser (från hemsidan, kanske något vidareutvecklat)
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 3:38 pm

Det blir onekligen bättre och bättre. Wink

En sak jag dock kommer att tänka på är att det är viktigt att även arbeta in kvinnor i organisationens namngivna personer, eftersom lajvvärlden är könsneutral och därför inte bör verka dominerad av endera kön. I övrigt tycker jag att det du skrivit faktiskt är riktigt bra. Är övertygad om att slutdokumentet kommer bli en utmärkt översyn över den artariska arméns nya uppbyggnad.

jocolor
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 4:37 pm

Ja, jag har funderat lite smått på det där med kvinnor men inte alls gjort något åt det än. hehe. Namnen jag använt så långt är de fyra namn som jag direkt hittade som namngedda höga militärer i deras adelskatalog. Tror inte det fanns en enda kvinna nämnd, men det viktiga för mig var att inte skriva om maktbalansen i den etablerade spelvärlden, alltså är det nödvändigt att de som namngivs som höga militärer fortfarande är det. Finns det utrymme ska vi nog fylla ut med kvinnliga namn och göra jämställdsarbetet bättre än Enhörningen själva gjort hittills på den fronten.

Tack för påminnelsen och påpekandet.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 5:56 pm

Ah, jag förstår, visste inte att de var redan nämnda i fiktionen. Nåväl, kämpa på. Jag gillar det du gör. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 10:28 pm

Artarias vapenmakt v1.3

Nytt i v1.3:
- Ställföreträdare tillagda.
- Några kvinnor införda i bland de högsta militära ledarna.
- Utmärkelser införda och något omarbetade.



Edit: Dödade länk till inaktuell version.


Senast ändrad av Kenny Lee Iker den tis dec 14, 2010 3:58 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 10:59 pm

Blir ju riktigt fint det här. Very Happy

Om någon av våra soldater visar prov på särskilt stor skicklighet och mod vore det fint om vi kunde anordna en Virtus Ares-utdelningsceremoni under lajvet, kommer jag att tänka på. Nåväl, vi får se. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 12, 2010 11:23 pm

Ingen dum idé. Nåt att ha i åtanke.
Till överst på sidan Gå ner
Martin Tamminen
Rotemästare
Rotemästare
Martin Tamminen


Antal inlägg : 108
Gick med : 10-10-04
Ålder : 34
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimemån dec 13, 2010 1:13 am

Ahh, då vet jag var jag ska sikta på under lajvet ^^
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimemån dec 13, 2010 3:47 am

Onekligen. Gör inget förhastat bara. Wink
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis dec 14, 2010 7:49 am

Artarias Vapenmakt uppdaterad.

Nytt i v1.4:
- Förtydligade dräktfärger för Väktare och Inkvisitor
- Lade till en sektion om fanor och standar i armén
- Uppdaterade arméns uniformsreglemente
- Smärre korrigeringar av formuleringar i texten, främst i styckena Utmärkelser och Artarias Arméorganisation

Till överst på sidan Gå ner
Juliette Jern
Soldenär
Soldenär
Juliette Jern


Antal inlägg : 166
Gick med : 10-11-30
Ålder : 35
Ort : Skoghall

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis dec 14, 2010 1:57 pm


v1.4 är inget vi kan plocka ner och läsa?
Till överst på sidan Gå ner
Niklas Helgegren




Antal inlägg : 61
Gick med : 10-11-15
Ålder : 34
Ort : Göteborg

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis dec 14, 2010 2:50 pm

ja bara klicka på den vita texten under allt det svarta
Till överst på sidan Gå ner
Juliette Jern
Soldenär
Soldenär
Juliette Jern


Antal inlägg : 166
Gick med : 10-11-30
Ålder : 35
Ort : Skoghall

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis dec 14, 2010 3:53 pm

ahh, jag såg den inte Embarassed
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 26, 2010 9:15 am

Jag kan meddela att när jag talade med Hasse några dagar före jul så fick jag hela mitt förslag till organisation för Artarias Väpnade Styrkor godkänt i sin helhet. Douglas ska tydligen ha fått uppdraget att uppdatera hemsidan med den nya infon men när det sker kan jag bara spekulera över. Tack alla som tagit sig tid att läsa dokumentet och komma med konstruktiv kritik. Utan er hade inte slutresultatet blivit så bra som det blev.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimesön dec 26, 2010 10:35 am

Np. Du har gjort ett bra jobb, Kenny! cheers
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 4:09 am

Hej på er,

Simon heter jag och ligger bakom tidigare grund till Artarias militär och är den som främst skriver intriger för Artaria/Stendal samt utvecklat kyrkan, adelsfamiljerna, mm. Har varit med och jobbat med kampanjen sen lajv 1 i kampanjen.

Det är synd att vi inte språkats vid tidigare, men nu har jag hittat till forumet och kan ta del av era tankar på exempelvis militären. Det är viktigt att inte nya namn hittas på hejvilt på styrande etc, då detta är en kampanj som utvecklats under 20 lajv.

Det är bra jobbat med uppdateringen/utvecklingen av informationen om militären. Inom flottan är inte lämpligt att ni kör och byter namnet på förste amiralen tex. Hon är och förblir Mina af Gaveliuz. Strukturell ordning är lite lättare att förändra och mer förklaring om olika ranger osv. är ju bara av godo. Samma sak med uniformer, färger, fanor osv. Sånt är utmärkt att ni utvecklar.

Men jag vill uppmana till lite mindre anarki i ert tänk rent allmänt (främst tidigt i tråden) då ändå saker och ting utvecklats under tid.
Angående sådant främst som styret och de högsta namnen nämnda i den ursprungliga texten.

Det finns mycket mer info än det som lagts upp på hemsidan så maila gärna mig med frågor eller idéer i framtiden så vi iaf bollar med varandra.

Jag vill understryka att jag gillar det som sker och att lajvarna tar så att säga utvecklingen i egna händer har varit målet hela tiden. Det är en fröjd att se hur saker och ting växer här på forumet.

Jag tittar säkert in igen här, men för att vara säkra på att nå mig så maila gärna: simonalbin@hotmail.com

mvh
/Simon
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 4:46 am

Här kommer lite tankar då på specifika saker i den sk slutgiltiga texten som jag inte läst igenom förens ikväll.
Anmärkningar här ska inte ses som petiga helst utan är till för att vi ska få igenom det här på ett sätt så det inte blir fel och
dubbel info sen inför lajven/till lajvarna.


Tempelriddarna och deras knektar är alldeles för få i jämförelse med övrig militär. Den bör vara större om det ska passa
historien.

Övrigt om inledande delen - Inget att anmärka på.

Adelens hustrupper - Riket består av 20 län, inte ett dussintal. Delen om konflikter mellan län och adelshus är bra. De nya namnen (fältherre och härförare) går an, men fältherre är i sig manligt och är därför att undvika. Världen är jämlik.

Artarias lansar - inget att anmärka på. Bra

Knektar - Bra.

Kykans vapenmakt - inledningen är bra och korrekt.

Väktare - Bra skrivet och kul utveckling av väktarna.

Inkvisitionen - Inkvisitionen finns det mycket mer att säga om och det finns en utvecklad organisationen kring dom också. Men då det är en text om militären så funkar texten. Dock har ingen av de som spelat inkvisitor från Artaria (en av dom är jag för närmare 7 år sedan) haft den stilen. Däremot har de uppmanats att bära hatt så det är bra. Men att de skulle vara uppseendeväckande ställer jag mig frågande till.

Tempelriddarna - Gut.

Armén - Att gruvfyndigheterna och Elerias framflytt skulle på något sätt skynda på beslutsprocessen känns inte naturligt då riket vid sagt år slogs mot demonkulterna i öst och dessutom hade problem med klaner från Spetsbergen. Det är just sånt där som kan falla bort (vilket inte får ske) när man skriver nytt. Ingen stor sak.

Artarias Arméorganisation - Kul med utveckling. Tanken med de olika generalernas grader var att de kunde promoteras också inbördes. Att de helt sonika skulle gått med på den här reformen ser jag som tveksamt. Det uppmanar dock till kul spel då en del högt uppsatta och andra kan ogilla/gilla det nya.

Fanan/Standaret - Nice!

Uniformer - bra.

fortsätter lite senare (nedan)







Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 5:00 am

Fortsättning:

Fältmarsalken - Går ju i linje med tidigare tänk

Armén - Här börjar det märkas att de nya titlarna och de kan ställa till med problem, men då det är naturlig utveckling som ni vill se skett nu nyligen så fine. Adamus är korrekt också. Han är en SLP-karaktär, nu blev han väldigt upphöjd men funkar. Han har inte spelats på lajven utan i brev och orders bara so far.
Ställföreträdaren = kul.

Landsgardet - fine.

Landsfanan - Kanske inte helt rätt att en Tiesenhausen skulle vara den som leder där, men går lätt att ändra. Ska funderar på någon mer passande. Lord Eirik har florerat under ett antal lajv nämligen i intriger osv. Inte direkt den man vill ska leda .

Första landshären - nice.

Hierarkin - Ja varför inte. Blir ny kunskap som ska präntas in av lajvare och oss som jobbar med lajven, men fine. Rote går an, men låt oss inte glömma Maniplarna också. Skulle kännas lite larvigt att bara stryka det truppslaget.
Gillar annars soldenär och dubbelsoldenär. Det var roliga nya inslag.

Milir - Bra.

Garden - bra.

Legosoldater - bra.

Flottan - Viceamiralens namn bör ändra. En Jägerskiöld på den posten känns VERKLIGEN inte rimligt. I övrigt bra. Mycket likt tidigare.

Resterande del är bara lite mer utförligt skrivet av det gamla dvs. om utmärkelser.

Vad jag saknar: En del om truppslag som är tydligare, rätta det som ovan nämns som inkorrekt eller konstigt.

Allmänt: MYCKET bra jobbat och kul med utvecklingen av min skapelse. Angående kritiken att den gjordes på en kaffepaus osv. Smile Ja, det var kul att läsa. Det skapades mycket från scratch då det behövdes styras upp. Tiden var ingen kaffepaus, men det var brådis to say the least.

Mvh
/Simon - Artarias beskyddare off och ibland kanske också in.






Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 5:48 am

simonalbin skrev:
Här kommer lite tankar då på specifika saker i den sk slutgiltiga texten som jag inte läst igenom förens ikväll.
Anmärkningar här ska inte ses som petiga helst utan är till för att vi ska få igenom det här på ett sätt så det inte blir fel och
dubbel info sen inför lajven/till lajvarna.
Nämnas bör att "den sk slutgiltiga texten" redan har gått igenom. Det finns dock inget som hindrar att man ändå kommer med ytterligare förbättringar.


simonalbin skrev:
Tempelriddarna och deras knektar är alldeles för få i jämförelse med övrig militär. Den bör vara större om det ska passa
historien.
Det går inte att med rimlighet försvara fler tempelriddare i relation till övriga truppslag i landet i min mening, med tanke på maxtaket av väpnade styrkor i landet. Alla truppslag har fått minska i antal. I den tidigare versionen bestod armén av minst två miljoner man, hur många tempelriddare fanns det då om proportionerna ska bevaras? Jag ser ingen naturlig eller realistisk anledning till ett annat antal än det som föreslagits men om det finns starkare argument än "passa historien" så kan jag ändå överväga saken. Det här är trots allt inte det heliga landet eller polen under Tyska Orden. Ordnarna kan inte försvarligen vara starkare än nationen de befinner sig i om hertigfamiljernas makt alls ska vara trovärdig.


simonalbin skrev:
Adelens hustrupper - Riket består av 20 län, inte ett dussintal. Delen om konflikter mellan län och adelshus är bra. De nya namnen (fältherre och härförare) går an, men fältherre är i sig manligt och är därför att undvika. Världen är jämlik.
Minns inte om jag räknade på hemsidan, gjorde en höftning eller var medvetet vag eftersom det ändå bara är en svävande övergripande generalisering och "ett dussin" flyter bättre i tal än "ett tjog" och "tjugo" låter så specifikt i ett rike som är i ständig expansion. Men detta är knappast en hjärtefråga. Jag ändrar gärna om det känns viktigt.


simonalbin skrev:
Inkvisitionen - Inkvisitionen finns det mycket mer att säga om och det finns en utvecklad organisationen kring dom också. Men då det är en text om militären så funkar texten. Dock har ingen av de som spelat inkvisitor från Artaria (en av dom är jag för närmare 7 år sedan) haft den stilen. Däremot har de uppmanats att bära hatt så det är bra. Men att de skulle vara uppseendeväckande ställer jag mig frågande till.
Uppseendeväckande var nåt jag hittade på för att ge funktionen lite POW och karaktär, lite "put the fear of GOD into the hearts of the infidels"-känsla. Också lätt snott från katolska inkvisitionen. En inkvisitor är inte diskret. Låt det synas i kläderna. Kanske var det inte så för sju år sedan. Eller kanske har inte alla inkvisitorer följt den här traditionen. Men det är ett kul inslag. Stör det vad som står om religion och det känns viktigt att inte utveckla inkvisitörerna på det här sättet så kan jag väl stryka det. Tror dock inte särskilt många kommer ihåg vad alla inkvisitörer haft på sig genom åren. Hur många talar vi om förresten?


simonalbin skrev:
Armén - Att gruvfyndigheterna och Elerias framflytt skulle på något sätt skynda på beslutsprocessen känns inte naturligt då riket vid sagt år slogs mot demonkulterna i öst och dessutom hade problem med klaner från Spetsbergen. Det är just sånt där som kan falla bort (vilket inte får ske) när man skriver nytt. Ingen stor sak.
Jag ser ingen anledning till att inte utveckla den meningen med fler händelser samma år som sammantagna orsaker till upprättandet av en stående armé. Jag ska uppdatera texten så att de händelserna också omskrivs. Vad som dock motiverar en adelsman till att lägga ett förslag behöver inte alltid framstå som logiskt eller naturligt hos gemene man. Wink


simonalbin skrev:
Artarias Arméorganisation - Kul med utveckling. Tanken med de olika generalernas grader var att de kunde promoteras också inbördes. Att de helt sonika skulle gått med på den här reformen ser jag som tveksamt. Det uppmanar dock till kul spel då en del högt uppsatta och andra kan ogilla/gilla det nya.
Gått med på? Som om de satt i högrådet och bestämde. Men det borde vara rätt uppenbart att det inte funkar att ha hundratals höga officerare varav ett par dussin generaler, med knappt några soldater att styra över. Gilla eller inte gilla, generalerna måste bort. De får hitta andra sätt att mäta statusballar med varandra. Twisted Evil Som sagt, det lär kunna skapa en massa spel, och det lär inte hämma något.


simonalbin skrev:
Armén - Här börjar det märkas att de nya titlarna och de kan ställa till med problem, men då det är naturlig utveckling som ni vill se skett nu nyligen så fine.
Vilka problem?


simonalbin skrev:
Landsfanan - Kanske inte helt rätt att en Tiesenhausen skulle vara den som leder där, men går lätt att ändra. Ska funderar på någon mer passande. Lord Eirik har florerat under ett antal lajv nämligen i intriger osv. Inte direkt den man vill ska leda .
Inga problem med mig. Ge mig ett annat namn som lämpar sig bättre så byter jag ut honom.


simonalbin skrev:
Hierarkin - Ja varför inte. Blir ny kunskap som ska präntas in av lajvare och oss som jobbar med lajven, men fine. Rote går an, men låt oss inte glömma Maniplarna också. Skulle kännas lite larvigt att bara stryka det truppslaget.
Jo, maniplarna är strukna med stor medvetenhet och passar inte på något vis in i den nya arméordningen. Sen får väl folk tycka att det känns lite larvigt om de älskade maniplar. Vad gäller att pränta in ny kunskap i lajvarna så gäller väl det absolut varenda mening i hela dokumentet, eller? Eller är det bara hierarkin som förändrats? Nope!


simonalbin skrev:
Flottan - Viceamiralens namn bör ändra. En Jägerskiöld på den posten känns VERKLIGEN inte rimligt. I övrigt bra. Mycket likt tidigare.
Jasså? Ok. Ja, ge mig ett annat förslag så ändrar jag gärna.


simonalbin skrev:
Vad jag saknar: En del om truppslag som är tydligare
Vad är det du vill veta mer än det som redan beskrivs? Jag tycker det är tydligt men kan tänka mig att utveckla sådant som utvecklas bör.




Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 6:36 am

Snabba svar i mtten av natten. Nice. Smile

Har väl egentligen varit rätt utförlig i mail till dig,men kan ju lite lätt svara på en del här också. Blir kort dock.

Citat :
Nämnas bör att "den sk slutgiltiga texten" redan har gått igenom. Det finns dock inget som hindrar att man ändå kommer med ytterligare förbättringar.

Förstår hur du menar, men ingenting är fast i sten nånsin. Det är kampanjens charm. Allting bör vara skrivet i stort sätt för att kunna förändras igen. Så förbättringar på förbättringarna (för så vill jag se din text, en 2.0 helt enkelt) är rimligt.

Citat :
Det går inte att med rimlighet försvara fler tempelriddare i relation till övriga truppslag i landet i min mening

Nej, jag förstår men kyrkan är stor och det viktigaste i kråksången är att Artaria är världens största land med flest i sin befolkning och det utan tvekan. Men visst var en del siffror överdrivna i 1.0 helt klart. Mer argument än så behövs inte. Det tål att påpekas att nu Artaria blir ett rike med förhållandevis svag armé och att svartbloden borde kunna störta riket så gott som när dom vill. Men men...

Citat :
Minns inte om jag räknade på hemsidan, gjorde en höftning...

Höftningar är inte bra då folk ska lära sig saker. Det ger känslan av oklarhet. Men viktigt är det knappast.


Citat :
Stör det vad som står om religion och det känns viktigt att inte utveckla inkvisitörerna på det här sättet så kan jag väl stryka det

Nope är bra.

Citat :
Gått med på? Som om de satt i högrådet och bestämde...

Nej det är sant, även om en del är med i Storrådet då förstås. Men Artaria är ett MYCKET MYCKET konservativt rike. Så är det författat och så är det. Reformtanken var smart av dig/er för att slippa bara skriva om hejvilt och skapa lite kaos. Men att generalerna fått mindre makt och förlorat sina hårt och surt förtjänade specifika utmärkelser i form av rang tordes KNAPPAST ses med blida ögon på. Dock kanske de inte kan göra något åt det, men det är ändå känsligt. Så kommer jag också tolka det till de jag skriver till. Nu är det dock ytterst få generaler som spelar. Det är ju Gabriel då som den enda spelaren just nu.

Citat :
Inga problem med mig. Ge mig ett annat namn som lämpar sig bättre så byter jag ut honom
Ta en volgeist.

Citat :
Vilka problem?
Problem "kan" uppstå när man förändrar. Så jag menar. Vi ska inte glömma att många är dåliga på att läsa texter och att läsa om texter man redan läst är nog folk om möjligt ännu sämre på. Mest så jag menar. I sak är det inga problem. Jag är personligen bara för ändringarna i hierarkin bortsett generalbiten.


Citat :
Jasså? Ok. Ja, ge mig ett annat förslag så ändrar jag gärna.
Hehe. Det finns lite olika vägar att gå här. Valen är mycket viktiga. Jag föreslår En Drachenwaldare som exempelvis Marina Drachenwald. Eller af Augunslow, exempelvis Marika af Augunslow. Väljer man en Drachenwaldare så sitter en mycket speciell person på positionen då den släkten är som den är, de har intresse för andra raser och kulturer som få andra i riket. Väljer man dock Augunslow så väljer man den mest konservativa och bakåtsträvande familjen typ i riket.
Alla i maktpositioner som sitter i Artaria i både kyrkan och militären har vi valt med omsorg enligt ovan modell.

Sådär. Återigen bra jobbat och kul att utvecklingen sker i sån bra takt.
Feta props till dig och till alla andra som utvecklar det underbara riket Artaria vidare.
Ave

/Simon


Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 7:32 am

Om Artaria med dessa siffror (vilka är trovärdiga på alla sätt för ett rike i den här storleken och utvecklingen) blir så absurt svagt gentemot svartbloden så kanske det är så att deras siffror också bör korrigeras för att skapa trovärdighet. Eller? Notera att Artaria inte försvarar sig med bara 4000 man bara för att det är så många som ingår i armén. Skulle riket angripas av främmande makt eller svartblodsinvasion så förväntas också tempelordnarna och adeln ställa upp med sitt folk. Sammantaget upp emot 32.000 man. Det är dessutom bara vad landet har i stående armé. Vid hot kan man förvänta sig tiotusentals man i resta milisförband och flera tusen i inhyrda legosoldater, precis som man gjorde i vår historia vid krig. Att ha en stående armé på kanske hundratusen man eller flera hundra skulle försätta vilket rike som helst i total ekonomisk kollaps på nolltid, och släppa lös tiotusentals obetalda soldater i landet som inte kan livnära sig och som kräver in sin sold av riket på egen hand genom rov om så behövs. För många länder under medeltiden så var fred en mycket farlig affär då rastlösa underbetalda soldater var ett reellt hot på hemmafronten. Mycket bättre att ha dem utomlands i nåt litet obskyrt krig nånstans så är man av med dem.

Vad gäller reformen så tror även jag att gamla ex-generaler och deras familjer är upprörda. Jag hoppas det blir spel på det. Av den anledningen, och med tanke på vilka tider det är, så tror jag det är mer troligt att en ultrakonservativ bakåtsträvare som af Augunslow behöver blidkas med en titel än en oartarisk allrasälskande Drachenwaldare. Med tanke på vad som händer i Stendal med omnejd lär Högrådet vara särskilt bekymrade över Eleriska yttringar inom politiken och sociala grupper och de som öppet erkänner sådana åsikter lär ju ses på med misstänksamhet och rent av förakt. Men det är bara min gissning utifrån vad jag lärt mig om Artarisk ideologi.

Slutligen vad gäller folk som inte läser infon så är det ju bara att beklaga. Dock är det lätt för lajvets intrigskrivare att se vilka som direkt berörs av den nya texten och informera om förändringarna eller åtminstone påpeka att det är nödvändigt att de läser dokumentet.

PS: Angående Tiesenhausen, det här är vad som står om honom: "... har blivit förklarad Lord, något som är få förunnat efter att ha gjort en strålande karriär inom armén och spelade en roll i det senaste större slaget Artaria kämpade i. Hans namn är Eirik." Varför är han inte lämplig att ges ett viktigt befäl? Och du föreslår en Volgeist i hans ställe, men en Volgeist har redan getts ett befäl så kanske någon annan? DS
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 4:34 pm

Ja kanske en volgeist inte är det bästa heller nej. Eirik är bra, men har på sistone varit lite skum. Men okej, kanske är lite kul att ha Eirik där. Vi kan köra på det.

Angående siffrorna och ändra alla efter det att man ändrat Artaria av skäl att de tidigare siffrorna i fantasyvärlden var absurda kommer inte ske. Svartblodsansvarig kommer INTE vilja dra ner sin totala mängd med 20 gånger. Finns inte. Inte heller kan vi gå tillbaka i hitorien och skriva om siffrorna på tex demonkulterna. Men okej. Att mer eller mindre fördubbla siffrorna vore rimligt. Tänk inte vår tids historia utan världens största rike i en fantasyvärld där förändring av siffrorna så markant gör att Artaria plötsligt blir hemskt utsatt.

/S
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 6:09 pm

Snacka med Hasse. Jag tänker inte gå emot hans siffror bara för att intrigskrivare säger det, hur mycket jag än håller med dem om att ändringen är rimlig. Kan också meddela att jag inte föreslog en siffra och fick den godkänd utan det var hans förslag baserat på vad som var rimligt i hans ögon när vi snackade. Med dina argument ändrar han sig säkert men jag tänker inte självsvådligt ta sådana beslut för världen när jag har direkt instruktion från ägaren av den. Vad gäller svartblodsansvarig och vad denne "vill" så är väl det också nåt som är irrelevant då det återigen är Hasse som bestämmer, och om han säger att siffrorna ska friseras så är det väl bara att gilla läget och anpassa sig? Jag tror det finns en stor självsvådlighet i den här organisationen med en massa människor som känner sig som arrangörer men som inte egentligen är det. Som gammal arrangör själv så vet jag hur sånt kan skena iväg och bli väldigt fel. Sen är det väl mest Hasses eget fel som inte ser till att ha koll och därmed tvingar andra att ta beslut och se till att lajvkampanjen hålls konsekvent och behåller den röda tråden, men det ändrar inte det faktum att han trots allt är ytterst ansvarig och har det sista ordet.
Till överst på sidan Gå ner
simonalbin




Antal inlägg : 49
Gick med : 11-01-04

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimetis jan 04, 2011 6:35 pm

Ja det stämmer i sak. Att Hasse skulle köra över en ansvarig är dock inte rimligt eller något jag inte upplevt hända på 11 år iaf.
Med andra ord blir säkert Artarias siffror ändrade men inte andra. Antingen ändrar man alla eller ingen. Men precis som med pengarna på lajven så har det blivit inflation och siffrorna alldeles för höga.

Givetvis har han sista ordet. Ingen som sagt annorlunda.

/Simon

Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitimeons jan 05, 2011 1:29 am

Lajvinflation är väl dock oftast snarare regel än undantag. Precis som vi måste spela med och hitta på en anledning att ha alldeles för höga befäl på plats så gäller väl nästan samma sak för armén. Men det känns smått löjligt att utöva någon form av kapprustningskampanj med låtsassoldater.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Artaria - We are not in Kansas any more   Artaria - We are not in Kansas any more - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Artaria - We are not in Kansas any more
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: THIS...IS...ARTARIA!!! :: Övrigt artariskt-
Hoppa till: