Artariska Armén
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Den Artariska Arméns Högkvarter
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Nya roller?

Gå ner 
+6
svartros
Kenny Lee Iker
Martin Tamminen
Gustav Åhs
Mimmi
Zmrzlina
10 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
FörfattareMeddelande
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetis nov 23, 2010 3:31 pm

Jag har spelat elerisk patriot på sex lajv och artarisk på ett, och jag skulle säga att en ganska markant skillnad är hur strikt det är. Artaria är ju, som Mimmi så väl påpekar, ett mycket feodalt samhälle, och som landets armé bör man rimligen inte ha några problem med detta. Skogsfolken betraktas i Artaria som förfulade och försämrade människoavbilder. Vidare tycker jag också att artarier är ganska mycket mer religiösa än elerier, som oftast knappt ger utlopp för sin tro, förmodligen ett resultat av just strikthetsskillnaden länderna emellan.

Jag tycker punkt ett och tre uttrycker ganska mycket samma sak, i det att de båda framförallt manar till stor lojalitet, den ena mot gruppen och den andra mot fosterlandet. För en riktig artarier är en lojal artarier. Wink

Edit: Ja, hemsidan är erkänt fett kass på info trots att kampanjen pågått fett länge. Fortsätt fråga om du behöver veta något! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 2:07 am

Att tillägga om kyrkan är också att den är en fruktansvärd maktfaktor då rådet oftast är splittrat i olika fraktioner, kyrkan är i princip alltid enad och därmed den stora tungan på vågen.
Till överst på sidan Gå ner
svartros




Antal inlägg : 8
Gick med : 10-11-23

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 2:36 am

skillnaden mellan eleria och artaria är att elerierna tycker artarierna lucktar skit och artarierna tycker elerierna ser ut och är skit xD
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 3:32 am

Ja jo... att de inte diggar varandra helfett har jag börjat förstå! lol!
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 11:56 am

Egentligen är det väl med artarisk patriotism som med riktig sådan, man bara älskar sitt land för allt vad det är, oavsett vad det är, kryddat med ett ogillande av landets politisk-religiösa fiender och motsatser, trots att det faktiska folket i de båda länderna säkert är väldigt lika varandra egentligen. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Alma
Soldenär
Soldenär
Alma


Antal inlägg : 79
Gick med : 10-11-22
Ålder : 31
Ort : Ljungby

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 7:28 pm

Vi? Lika elerierna?! Du måste skämta.

^^
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 7:43 pm

Hur ligger det till med könsrollerna i Artaria och Eleria? Är det en totalt könsneutral värld där båda könen lika väl och värderingslöst kan ha och innehar samma yrken och är de exakt lika bra på dem osv? Består arméerna av lika mängd män som kvinnor liksom befäl etc etc? Eller är det uppdelningar som i "vår" värld?
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 7:47 pm

Som jag förstått så ingår kvinnor i viss del i armén. Det är inte vanligt, men heller inte särdeles kontroversiellt.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 8:08 pm

Rätt säker på att världen är 100 % könsneutral. Detta eftersom jag har för mig att visionen för lajvet är att vem som helst ska kunna ha vilken roll som helst.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimeons nov 24, 2010 9:22 pm

Hmm... jag kanske skulle överväga att spela glädjeflicka istället... inte varje dag man får chansen till det. lol!
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 1:41 am

Artariakampanjens värld är fullt könsneutral. Ingen diskriminering här inte! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 6:58 pm

Vilka roller ska finnas i gruppen? Utöver rena soldater (oavsett rang), finns det andra funktioner som en tross (ansvarar för boende, mat, gemensam materiel etc), personliga följen (soldatfruar/män), representanter från andra civila organisationer (kyrkan, hovet, diplomater etc) eller annat löst folk? Jag har ju förstått att vi kommer ha någon form av underrättelseagent á la James Bond i sällskapet men att denne ur arrangörsorganisatorisk synvinkel är en egen "grupp" så att säga. Hur är upplägget i övrigt vad gäller folk från Artaria?
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 7:08 pm

Vi som ligger bakom den här idén har dålig erfarenhet från köksgrupper, det brukar generellt dra massa tid och resurser och generera ett rätt händelselöst lajv för dem som ingår i densamma. Därför har jag lobbat för matlag som ordnar med sin egna kost. Det har sina problem också men borde vara lättare rent logistiskt.
Förutom Armén följer även den artariska kyrkan med i form av ett mindre bihang från inkvisitionen. Dessutom har den Artariska säkerhetstjänstens man bestämt sig för att slå följe med oss. I övrigt har vi bestämt oss för att inte leta eller organisera andra grupper då vi vill ha en så stor soldatgrupp som möjligt. Däremot om vi får ihop en stor soldatgrupp så ser jag inga problem om folk har andra idéer eller vill spela spec ops på något sätt. Men det är inget vi kommer annonsera om och vi vill primärt ha folk nog att med gott samvete kalla oss för Artarias f*ing armé of doom.
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 7:11 pm

Vad gäller boende och liknande misstänker jag att löjtnanten kommer att få dubbla som kvartermästare i viss mån. Men då vi löser alla boende problem off så lär det mest vara en funktion för att det vore logiskt att ha den. Dessutom för att lösa vardagsproblem inom armén.
Till överst på sidan Gå ner
Mimmi
Rotemästare
Rotemästare
Mimmi


Antal inlägg : 178
Gick med : 10-10-04
Ålder : 33
Ort : Ljungby

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 7:12 pm

Inkvisitionen noterar att militära enheter omnämner deras delegation som ett bihang.

(Jag spelar överinkvisitorns sidekick. Jag noterar och informerar. Och tycker. Och rör runt.)
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimetor nov 25, 2010 7:17 pm

Notera på du arméns lilla blindtarm Razz
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimefre nov 26, 2010 12:09 am

Jao, i egenskap av säkerhetstjänsten är jag ett mellanting mellan polis och armé, men kommer inte plottra runt inom armégruppen och på något sätt försöka utmana hierarkin där, förutsatt att jag inte upptäcker de anti-artariska brister i patriotism jag finns på plats för att bekämpa. Min roll inom Stendals politiska liv är framförallt att dels motverka antiartarism och dels att i princip vara framförallt byråkratdelen av Stendals polisstyrka, som i övrigt är typ.. bara mig. Förutsatt att armégruppen vill, så samspelar jag gärna så mycket det bara går, vi kan nog hitta saker att sysselsätta varandra med. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Basse

Basse


Antal inlägg : 52
Gick med : 10-11-19

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimelör nov 27, 2010 5:26 pm

När vi blir stora nog röstar jag för utbildandet av en polis styrka . Jag vill bli Stendals första konstapel och ha en mysig tysk hjälm med spetts , snurra batong och vara go och glad . =P
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimelör nov 27, 2010 6:16 pm

Beroende på hur gruppens medlemmar ställer sig till det är det nog inte omöjligt att armén dubblar lite grann med verkställande inte bara av statens våldsmonopol utan också av basal lag och ordning i byn. Men det beror ju som sagt på hur gruppen ställer sig till det, om man vill vara en renodlat militär styrka eller försöka hålla ordning i byn också. (Dock utan att vara ett bygarde, obs obs!)
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimelör nov 27, 2010 6:25 pm

Man får nog känna sig fram lite. Om det helt saknas lag i byn så är det bättre att upprätta någon form av milis som får sköta det då reguljära militära förband alltid varit exceptionellt usla på polisiär verksamhet. Dessutom vill vi ju inte ta "rollen" från någon annan. Men om det visar sig nödvändigt, ja då är jag säker på att vi kan göra det. Vi behöver bara ställa om lite. Anpassa oss efter läget så att säga.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimesön nov 28, 2010 4:40 am

Jao, jag menar mest att det nog kan vara nödvändigt att säkerställa basal ordning och reda emellanåt. Jaga rövare ute i skogarna kring byn är det nog ingen som är särskilt pepp på.
Till överst på sidan Gå ner
Kenny Lee Iker
Kapten
Kapten
Kenny Lee Iker


Antal inlägg : 604
Gick med : 10-11-23
Ort : Karlstad

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimesön nov 28, 2010 5:30 am

Det är mest en skillnad mellan dogmatism och pragmatism. När det kommer till polisiärt arbete så är det lämpligt med viss takt och känsla, förståelse för omständigheter, hänsyn, empati och fungerande kommunikation och samarbete med lokalbefolkningen. Soldater tenderar att vara så dogmatiska, se allt så svart eller vitt. Ordning för soldater är inte rättvis eller förstående, den är hård och total och allt annat än smidig. Som att släppa lös en elefant i glasmuseum. jocolor

Nu kanske vår grupp inte kommer vara fullt så dogmatisk, men det vore lite kul om den var det som kontrast till mer pragmatiska milismän eller lokalt bygarde, lagman, eller byaråd som annars kunde ansvara för ordning bland vanligt folk.
Till överst på sidan Gå ner
Zmrzlina

Zmrzlina


Antal inlägg : 189
Gick med : 10-10-08
Ålder : 37

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimesön nov 28, 2010 1:43 pm

Well, jag planerar att vara väldigt dogmatiskt i mitt säkerhetspolisarbete och allt stöd i det uppskattas. ;D
Till överst på sidan Gå ner
Gustav Åhs

Gustav Åhs


Antal inlägg : 198
Gick med : 10-11-14
Ort : Norrköping

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimesön nov 28, 2010 1:50 pm

Tycker vi får ha som punkt när vi träffas att diskutera igenom Artarias värdegrund också. Finner den lite för tvådimensionell för att vara särskilt rolig att spela i. Dvs. inte ändra på de Artariska värdena men hitta "myntets andra sida" så att säga.
Till överst på sidan Gå ner
Torbjörn

Torbjörn


Antal inlägg : 26
Gick med : 10-11-23

Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitimesön nov 28, 2010 3:13 pm

Några kommentarer på polisiär verksamehet:

Så fort man blir den största maktfaktorn i en by kommer alla automatiskt förutsätta att man är den som styr byn. Och det är naturligtvis den som styr byn som skall upprätthålla lag och ordning, vilket innebär att alla kommer komma till er med brottsfall och förvänta sig att få dem lösta, vare sig ni är poliser eller inte. Om det däremot inte finns något garde ni kan hänvisa till så kommer det bli ni, som representanter för kronan, som kommer få lösa polisverksamheten.

Om ni väljer att ta hand om den polisiära verksamheten ska ni vara medvetna om att det tar mycket tid och energi i anspråk, och ni kommer ha minst fyra soldater upptagna med det över tiden.
Se till att ha förberett en plan för hur fångar ska fängslas, förvaras, hur en dom skall gå till och hur straffen sedan verkställs.


Gardet TM hade som mest 6 fångar samtidigt, och ett tjugotal domar sammanlagt på en dag.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Nya roller? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Nya roller?   Nya roller? - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Nya roller?
Till överst på sidan 
Sida 2 av 4Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Artariska Armén :: Öppet Forum :: Rekrytering, frågor och information-
Hoppa till: